Főoldal arrow Cikkek arrow Fordítások idegen nyelvről
Fordítások idegen nyelvről
Miért nem teszi tönkre a Photoshop a tájkép fényképezést
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2015. április 17.
© Alain Briot
Yei Bei Cheis under Turquoise Skies Manipulált fotó
 
 
 
Mintegy két héttal ezelőtt a fotóművészetről vitatkozó két cikkre hívtuk fel a figyelmet. A továbblépést követően az első cikkel vitatkozó második cikk fordítását olvashatják. Az első cikk lefordítáasát is tervezem, amennyiben megkapom a szerző és/vagy a weboldal hozzájárulását (egyelőre nem válaszolnak megkeresésemre).
A Luminous Landscape portálon olvasható cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt, a portál kiadója / főszerkesztője, Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük. [A szerkesztő]
 
 
 
Tovább...
 
Az expozíció optimalizálása
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2015. április 03.
© M. Reichmann2014. decemberben egy bevezető cikkben hívtam fel a FotoAgora látogatóinak figyelmét a digitális fényképezésben alkalmazandó (alkalmazható), a filmes fényképezésben kialakulttól eltér optimális expozícióra, a jobbszélre exponálásra (ETTR). Ezzel – némi utófeldolgozássa – alacsonyabb zaj, különösen a sötétebb részeken részletgazdagabb felvétel érhető el. Az ott tett ígéretemnek megfelelően eddig a ma már klasszikusnak számító, a módszert elsőként felvető cikket és egy érdekes cikk-részletet fordítottam le. Alább az ETTR-rel elsőként foglalkozó Michael Reichmann újabb cikkének fordítását adom közre.
A Luminous Landscape portálon olvasható cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt, a portál kiadója / főszerkesztője, Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük. [A szerkesztő]
 
 
Tovább...
 
Kerüld el a tónusosság kiszívását!
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2015. március 25.
 © Mark Dubovoy
Mother Defending Baby Elephant From Hyena Attack. Leica S2 with 180 mm lens
Mark Dubovoy egy Botswanában szervezett fotós szafári kapcsán részletes tanácsokkal látja el azokat a fotósokat, akik – hozzá hasonlóan – a vadon élő állatok fényképezését tűzik ki célul (természetesen az egész cikket érdemes elolvasni – az angol nyelvett értőknek). A cikk egyik fejezetének – amelyik a fenti címet viseli  – fordítását közöljük alább. A szokatlan, talányos cím arra az ugyancsak talányos formában megfogalmazott észrevételére utal, hogy a digitális fényképezésben halálos járványos betegség terjed, amely kiszívja az életet jelentő tónusgazdagságot a fotókból (ha a fotós a gép automatikus expozíció beállítás szolgáltatását használja). „Gyógyítására” természetesen az ETTR módszert („Exponálj a jobbszélre” – Expose to the Right) javasolja, amelyről a közelmúltban összefoglaló cikket közöltünk – az abban tett ígéretünk részleges teljersítése az alábbi fordítás.

Luminous Landscape portálon olvasható cikk-részlet (2011. július) teljes terjedelmű fordítását a portál kiadója / főszerkesztője, Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük (A szerkesztő).
 
Tovább...
 
Exponálj a jobbszélre. A jel/zaj viszony maximalizálása a digitális fényképezésben
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2015. március 20.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

Az „Exponálj a jobbszélre” (Expose to the Right – ETTR) módszerrel beállított expozíció a digitális fényképezésben a hagyományos fényméréshez képest jobb minőségű felvételeket ígér. Az immár bő 10 éve felvetett ETTR mára részletesen kidolgozott, és a vezető fotósok, fotós újságírók körében általánosan elfogadott, ajánlott startégia. A közelmúltban összefoglalót közöltünk róla – az abban tett ígéretünknek megfelelve alább az ETTR-t (2003-ban) felvető, immár klasszikusnak számító cikk magyar fordítását közöljük. További kulcs-cikk fordítása következik a közeljövőben.

A Luminous Landscape portálon olvasható cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt, a portál kiadója / főszerkesztője, Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük. (A szerkesztő)

Tovább...
 
Mi számít? Miért van a fényképezőgép ipar a szemétdombon és mit lehet tenni
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2014. március 21.

Forrás: http://www.luminous-landscape.com/essays/what_matters.shtmlA havonta 1,2 millió látogatót vonzó Luminous Landscape portál alapító (1999-ben) szerkesztője,  Michael Reichmann jó negyven éve hivatásos fotográfus, szabadalmai vannak a kommunikációs technika területén, high-tech cégeket alapított és működtetett, több cég alfa- és béta termék-tesztelője, és még sok egyéb . Csúcsminőségű view camerával és Phase One hátlappal készít kivételes minőségű tájképeket, de (jelenlegi) felszerelésé ben megtalálható a Nikon D300E és néhány kompakt rendszergép is, természetesen a legjobbak. Szakértelméhez, rendkívül gazdag tapasztalatához kétség sem fér. Cikkeiben időnként meglepő észrevételeket tesz. Mindezek előre bocsátásával ajánlom látogatóim szíves figyelmébe egyik legfrissebb cikkét, amelyben a fényképezőgép ipar jelenlegi állapotát, jövőbeli kilátásait és saját reményeit boncolgatja.

A  Luminous Landscape portálon olvasható cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt, a portál kiadója / főszerkesztője, Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük. (A szerkesztő)

 

 

Tovább...
 
Rolleiflex 2.8F - egy vetrán a digitális korban
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2013. március 01.
  © Nagy István
 
 
A Luminous Landscape portálról már több érdekes cikket  fordítottam. Az alábbi cikk tematikája nagyon eltétő az eddig fordítottakétól: egy közép formátumú, régi, szép, filmes gépet ismertet egy – saját megjelölése szerint – digitális fotós, meglehetősen szubjektív nézőpontból. Én érdeklődéssel és élvezettel olvastam (az, hogy szerzője Debrecenben járt egyetemre, még fokozta érdeklődésem), talán az Agora látogatói között is sokak osztják majd véleményem, miután elolvasták.

A Luminous Landscape portálon olvasható cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt, a portál kiadója / főszerkesztője, Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük. Mivel a cikk szerzője magyar, az ő korrektúráját is igénybe vehettük, köszönet fáradozásáért!
 
 
 

Tovább...
 
Amit látunk, és ahogy lefényképezzük azt
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2012. december 20.

Az utóbbi évtizedben, mióta intenzíven foglalkoztatnak a fényképezés héttérismeretei, legnagyobb meglepetést a látásunkkal kapcsolatos olvasmányim okozták. Fizikusként azt hittem, lényegében ismerem látásunk folyamatát: szemlencsénk leképezi retinánkra az elé táruló látványt (akárcsak egy fényképezőgép), azon a csapok és pálcikák érzékelik a rájuk vetített fényt (akárcsak a digitális gép érzékelőjének fotodiódái – bár azoktól eltérően nem szabályos rendben helyezkednek el), az idegpályák kiolvassák ezt a képi információt, és továbbítják agyunkba. Fokozatosan megértettem, hogy a retinánkra vetített, és a tudatunkban „megjelenő” kép közötti kapcsolat korántsem ilyen közvetlen: a látás tudati fázisa nagyon összetett folyamat, egyéni életünk során kifejleszetett algoritmus (program) segítségével tudatunk egy modellt épít a szemünkből érkező információ-halmaz alalpján (az alábbi cikk szimulációnak nevezi), ami nem szigorúan pontos megfelelője az elénk táruló látványnak (a cikk arra is kitér, miért).
A kedvenc angol nyelvű portálomon
nemrég megjelent cikkében Charles S. Johnson Jr. is ezt a témát járja körül, briliáns megfogalmazásban, kitekintéssel a fotóművészetre. Cikke alcíme kellő mértékben sokkoló: „Nincs valóság, felejtsd el”. Aki elolvassa a cikk végén levő rövid életrajzát, annak érthetővé válik, miért ilyen kiváló a cikk.
A Luminous Landscape
portálon olvasható, frissen megjelent cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt, a portál kiadója/főszerkestrője, Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük (a szerkesztő).

Tovább...
 
Csaló fotós vagyok?
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2011. szeptember 04.
© Mark Schacter
Mark Schacter: Hatch Covers (Tolótetők)
Az alábbi cikkben felvetett, és részletes érveléssel megválaszolt kérdés a legutóbb feltöltött cikkünk kapcsán is sokakban felmerülhet: Szabad-e, és ha igen, milyen mértékig szabad a felvétel elkészítését követően, utólag módosítani (a képek komponálásának eszközei közül jó néhány többnyire utófeldolgozás során végrehajtandó képmódosítással operál)? A cikk szerzője egyértelmű igennel válaszol. Egyéb vonatkozásban is jól kapcsolódik a komponálással foglalkozó cikkünkhöz.

A Luminous Landscape portálon olvasható, frissen megjelent cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt, a portál kiadója/főszerkestrője, Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük (a szerkesztő).
 
 
Tovább...
 
Alain Briot: Képkomponálás színekkel
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2010. február 23.
© Alain Briot
 
 
 
 
 
2008. nyarán egy ígéretes sorozat első részének fordítását adtuk közre az Agórán. A sorozat folytatására (vagy egy új sorozat első részére?) mostanáig kellett várnunk, fordítását az eredeti cikk megjelenése után mindössze egy héttel, ezútun adjuk közre. Bízunk benne, hogy a folytatás a korábbinál ütemesebb lesz!

 A Luminous Landscape portálon olvasható cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt, a portál kiadója /főszerkesztője, Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük. (A szerkesztő)
 
 
 
 
 
Tovább...
 
Hozzászólás (1) Alain Briot: A közönségről és a legkelendőbbekről c. cikkhez
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2009. április 09.

A  fentebb idézett cikket (pontosabban annak fordítását) 2009. február 19-én tettük közzé a Fotó Agórán. A cikk bevezetőjében utaltunk rá, hogy várhatóan lesznek az olvasók között, akik nem értenek egyet maradéktalanul az abban megfogalmazott gondolatokkal, üzenettel (sőt, bár ezt így nem írtuk le, de sejtettük: akár egyes nézeteit provokatívnak minősíthetik).  Nos, megérkezett az első hozzászólás: Szabó Antónia debreceni fotó- és képzőművész (nemrég mutattuk be eddigi pályáját az Agórán) fogalmazta meg a témáról, és annak a szerző által követett megközelítéséről saját, enyhén szólva eltérő álláspontját (őszintén köszönjük, hogy megosztotta gondolatait velünk, az Agóra látogatóival). Véleményét, a hozzászólásokra érvényes terjedelmi korlátozásra tekintettel, e-mailben juttatta el hozzám, azt teljes terjedelmében, változtatás nélkül teszem közzé e helyen.

Továbbra is érdeklődéssel várom (gondolom, az Agóra látogatóival együtt) Alain cikkével, és/vagy Antónia hozzászólásával kapcsolatban az egyetértő, vagy eltérő, azokat kiegészító, esetleg a témát más megvilágításba helyező gondolatokat (alkotók sajátos nézeteit, a közönséget képviselők elvárásait, esetleg alkotó pályára készülők elképzeléseit).

Tovább...
 
<< Első < Előző 1 2 Következő > Utolsó >>
Eredmények 1 - 10 / 15
Advertisement
Advertisement
Advertisement