Főoldal arrow Cikkek arrow Fordítások idegen nyelvről arrow Színelmélet, és alkalmazása a tájkép fotográfiában
Színelmélet, és alkalmazása a tájkép fotográfiában
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2009. január 28.

Bő két hónappal ezelőtt a Luminous Landscape portál két, fényelmélettel foglalkozó cikkének fordítását jelentettük be, az első cikk közlésével egyidejűleg. A színelmélet bevezető háttérismereteinek tömör bemutatását követően itt van a második cikk fordítása, amely a színelméletről ad rövid, lényegretörő áttekintést - elsősorban a fotográfusok esztétikai nézőpontjából. A Luminous Landscape portálon olvasható cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt, a portál kiadója / főszerkesztője (egyben a cikk szerzője), Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük. 

A két cikk tüzetes átgondolása kapcsán (és az Agóra egyik látogatójának e-mailben eljuttatott észrevételétől ösztönözve) a színtan, színelmélet kérdéseivel meglehetősen sokat foglalkoztam az utóbbi hónapokban, és a szakirodalomban ellentmondásokra bukkantam. Bár azok feloldását megtalálni véltem, némi kétségek maradtak bennem, amelyeket az utóbbi hetekben elvégzett optikai kísérletekkel sikerült teljes bizonyossággal eloszlatnom. A közeljövőben cikksorozatban fogom ismertetni a színtan/színelmélet szerteágazó problémakörét, a félreértésekre alkalmat adó eltérő megközelítéseket. Meg kell nyugtatnom az Agóra azon látogatóit, akik a jelen cikkben (pl. a kiegészítő színekkel kapcsolatban) egyéb olvasmányaik alapján netán pontatlanságra gyanakszanak, hogy a szerző teljesen korrekt állításokat ismertet. Ezek viszonnyát a másfajta megközelítéshez a hamarosan megjelenő cikksorozat tárgyalja majd, addig minden kedves olvasó türelmét kérem. (A szerkesztő)

 

Írta: Michael Reichmann

A tudományos  megközelítéstől a “zsigeri megérzésig” 

A festőkkel ellentétben legtöbb fotósnak alig van színelméleti képzettsége, ha egyáltalán van. Ez rendkívül sajnálatos, mivel a formális színelmélet fiziológiai és pszichológiai alapjainak megismerése nélkül rendkívül nehéz megérteni, miért hatásos az egyik fotó, míg a másik nem az – legfeljebb a “zsigeri megérzés” segíthet ebben.

Bár jómagam felismertem ennek jelentőségét, az évek során nem találtam átfogó cikket egyetlen fotós lapban sem a színelméletről. A Világhálón folytatott tüzetes keresés sem hozott elfogadható eredményt. Mivel legtöbb tájkép-, természet- és vad-fotós szines felvételeket készít, fontos megértenünk művészetünk alapjait.

Ez nem egyszerű témakör. Összefonódik benne a fény fizikája, a látás fiziológiája és a pszichológiai érzékelésünk. Azt remélem, ezzel a cikkel hozzájárulhatok annak belátásához, miért olyannak látjuk a színeket, amilyennek, és ennek ismeretében mit tehetünk fotóink tökéletesítése érdekében.

___________________________________________________________________________________________________

A színek nevét színes szöveggel jelenítettem meg. Az olvasók visszajelzéseiből arra a következtetésre jutottam, hogy ez a módszer segíti a meglehetősen bonyolult téma megértését, jóllehet kissé rikítónak tűnhet. (Legnagyobb sajnálatomra meg kell jegyeznem, hogy a portál szerkesztőjében a karakterek színét nem áll módomban szabadon megválasztani, mindössze egy 40 színből álló palettáról tudok választani. Ebből következik, hogy legjobb szándékom ellenére az alkalmazott színek nem biztos, hogy pontosan megfelelnek az alább ismertetésre kerülő színkeverési arányoknak - a szerk.)

___________________________________________________________________________________________________

A színek spektruma

Forrás: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/colour_theory.shtml

A színek tárgyalása mindég a színkörrel (fenti ábra) és az elsődleges (primer) színek ismertetésével kezdődik. Az alkalmazástól és a környezettől függően az elsődleges színek három család (rendszer) valamelyikét alkotják …

 RGB  (Red = Vörös / Blue = Kék / Green = Zöld)
 CMY (Cyan = Türkiz / Magenta = Bíbor / Yellow = Sárga)
 YRB  (Yellow = Sárga / Red = Vörös / Blue = Kék

(A Türkizt szokás kékeszöldnek, a Bíbort pedig lilának is nevezni – a szerk.)

A legtöbb elektronikus és fény-átvilágításos technológia, úgy mint a TV és a film, az RGB elsődleges színek rendszerét használja. A CMY (valójában a feketét is magába foglaló CMYK) a visszavert fénnyel működő technológiákban, például a nyomtatók festékeiben kerül felhasználásra. Mivel a művészeti iskolákban, a festőknek hagyományosan az YRB (sárga / vörös / kék) elsődleges színek rendszerét tanítják, e helyen is ezzel foglalkozunk.

___________________________________________________________________________________________________

Elsődleges és másodlagos színek

A spektrum bármely színe előállítható a sárga, vörös és kék elsődleges színek keverékeként. Ezért hívjuk ezeket elsődleges színeknek. Másrészt, ezek tiszta színek, nem más színek keverékeként kapjuk őket (de ezek is előállíthatók más színek keverékeként – a ford.). Ha megnézzük a fejezet elején a színek spektrumát, megállapíthatjuk, hogy végtelen sok további szín létezik. Ugyanakkor hagyományosan 9 további másodlagos színt szokás megkülönböztetni, így a két csoportban összesen tizenkettőt. Az összes többi színt harmadrendűnek tekintik, és itt a továbbiakban nem sokat foglalkozunk velük.

Ez a 12 szín, a színkörben az óramutató járásával megegyező irányban haladás sorrendjében, a felül levő kéktől kezdve: kékes-ibolya, ibolya, vöröses-ibolya, vörös, vöröses-narancs, narancs, sárgás-narancs (másnéven borostyán – a ford.), sárga , sárgás-zöld, zöld, kékes-zöld (másnéven akvamarin – a ford.).

Észrevette bennük a mintázatot? Induljunk el a kéktől, haladjunk az óramutató járásának irányába, és figyeljük meg az alábbi listában levő színek helyzetét.

kék                          elsődleges 
kékes-ibolya             75% / 25% keverék,      kék és vörös 
ibolya                      50%/50% keverék,        kék és vörös
 
vöröses-ibolya          25% / 75% keverék,      kék és vörös
 
vörös                       elsődleges 
vöröses-narancs       75% / 25% keverék,      vörös és sárga
 
narancs                   50%/50% keverék,        vörös és sárga
 
sárgás-narancs        25% / 75% keverék,      vörös és sárga
 
sárga                      elsődleges 
sárgás-zöld             75%25% keverék,          sárga és kék
 
zöld                        50%/50% keverék,         sárga és kék
 
kékes-zöld               25% / 75% keverék,       sárga és kék

Észrevette, hogy a elsődleges színek között fél úton levő másodlagos színek, az ibolya, a narancs  és a zöld , a két oldalukon elhelyezkedő elsődleges színek 50-50 %-os keverékei (más osztályozás szerint csak ez a három a másodlagos szín – a ford.), a többi pedig 75%/25% vagy 25%/75% keverékek (más osztályozás szerint ezek harmadrendű színek – a ford.)

Nagyon érdekes”, állapítja meg valószínűleg, de mi köze ennek ahhoz, hogy job képeket készítsünk? Azonnal meglátjuk azt is, ahogy sorban megvizsgáljuk az összes elsődleges és másodlagos színt azokon a fotókon, amelyek a témát illusztrálják.

___________________________________________________________________________________________________ 

Elsődleges színek

Sárga elsődleges szín 
 

Forrás: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/colour_theory.shtml
Aspens #1, 168-as út 1999. október

Készült Rollei 6008 Integral géppel és 300mm Schneider APO Tele-Xenar  objektívvel, Provia 100F filmre

Bár az Aspens sárgája ezen a felvételen némileg a sárgás-narancs közelébe esik a spektrumon, jó szolgálatot tesz ennek az elsődleges színnek az illusztrálásában. (A virágok kivételével nehéz sárgát találni a természetben.)

A sárga a legvilágosabb szín. Harsányan magára vonja a figyelmünket, ezért készítik a figyelmeztető jelzéseket rendszerint ilyen színűre. A sárga és a sárgás-narancs az ősz uralkodó színei, és mint ilyenek, erősen pozitív hatással vannak érzelmeinkre. Pszichológiailag a sárga boldogságra utaló szín.

___________________________________________________________________________________________________

Vörös elsődleges szín 

Forrás: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/colour_theory.shtml
Hófogó kerítés Toronto, 1994

Készült Nikon F4 géppel, és 60mm f/2.8 Micro-Nikkor objektívvel

A vörös intenzív (világos) szín. Különösen, ha sötét háttér mellett helyezkedik el, ez az egyik oka annak, hogy a vörös az egyik megjelenési eleme (a szekciók elválasztója) ennek a weblapnak (a Luminous Landscape-nek – a ford.). A vörös az általános figyelmeztetés színe, ezért aligha hagyható figyelmen kívül. Egy kevés vörös nagyon messzire vezet. 

___________________________________________________________________________________________________

Kékelsőrendű szín 

Forrás: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/colour_theory.shtml
Tükröződő tó  CA, 1996

Készült Mamiya 645 géppel és 55mm f/2.8 objektívvel, Provia 100 filmre.

 Az ég kék, a víz is rendszerint kék, az utóbbi színét a benne tökröződő égbolt adja. A kék a bolygónk meghatározó színe. Az űrből a Föld kék bolygóként figyelhető meg.

A kék pihentető szín, nyugalmat és passzivitást áraszt.

___________________________________________________________________________________________________ 

Másodlagos színek

Narancs másodlagos szín 

Forrás: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/colour_theory.shtml
Heves változás, 2000. október

Készült Rollei 6008 Integral géppel és 300mm Schneider APO Tele-Xenar objektívvel, Provia 100F filmre

A narancs másodlagos szín, amit vörös és sárga elsődleges színek alkotnak. Az elsődleges színek korlátozottabb tartományt fednek le a spektrumban, míg a másodlagosak, mint a narancs, szélesebb tónus-tartománnyal rendelkezik.

Ezen a fotón, amely a Blue Ridge Parkway mentén készült, közvetlen naplemente előtt, egy késő őszi napon, minden szín jelen van az előtérben levő sötét vörös fától a jobbközépen levő  sárgáig, ezek kihangsúlyozzák a  narancsokat, amelyek oly sok melegséget kölcsönöznek ennek a képnek.

Az egész képfelületen elszórtan megjelenő csupasz fák alapvetően közép-szürkék. A szürke az összes között a legsemlegesebb szín, és az egyidejű-kontraszt hatásnak (lásd alább) köszönhetően a felvételen levő bármely más szín kiegészítő színeként jelenik meg. Ebben az esetben mintegy tompítja a narancsokat, amelyek egyébként túlhangsúlyozódnának. Mindazonáltal, a színek pontosan adják vissza a táj őszi lombozatát és talaját megvilágító késő-délutáni fényt.

___________________________________________________________________________________________________ 

Zöldmásodlagos szín 

Forrás: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/colour_theory.shtml
Örökzöld hegyoldal, Quebec, 2000

 Készült Canon EOS3 géppel és 100~400mm f/5.6L IS objektívvel, Provia F100 filmre.

A zöld másodlagos szín, amit a sárga és kék keveréke hoz létre. Akárcsak a narancs, ez is a tónusok és árnyalatok széles tartományát fedi le. A zöld, természetesen, a vegetáció túlsúlyban levő színe, így sok tájképen domináns. Érdekes módon, amikor átvizsgáltam a portfóliómat ehhez a cikkhez mintafelvételeket keresve, a legnehezebben a zöld színhez találtam megfelelő mintát. Fúrcsa. (Azt gyanítom, túl sokat fotóztam a Dél-nyugat sivatagi részén.)

___________________________________________________________________________________________________  

Ibolya másodlagos szín 

Forrás: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/colour_theory.shtml
Blue Ridge napkelte, 2000. október

 Készült Rollei 6008 Integral géppel és 300mm Schneider APO Tele-Xenar objektívvel, Provia 100F filmre

 Az ibolya másodlagos szín, a kék és a vörös keveréke alkotja. Nem olyan szín, amivel könnyen találkozunk a természetben, bár természetesen a vele azonos nevű virág az egyik nevezetes kivétel. Az ibolya szín hagyományosan a nemességgel kapcsolódik össze, az elegancia és a melegség érzését hordozza.

___________________________________________________________________________________________________  
 

Munka a színekkel

Most pedig lássuk, hogyan érzékeljük a különböző színek viszonyát egymáshoz. Ez a soron következő fejezet a kiegészítő színek, az egyidejű kontraszt, a kiegészítő arányok, és a harmónizáló színek fogalmakat világítja meg.

___________________________________________________________________________________________________  

Kiegészítő színek és egyidejű kontraszt  

Forrás: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/colour_theory.shtml
Két csapat ponty  Desert Hot Springs, CA 1995

 Készült Nikon F4 géppel, és 60mm f/2.8 Micro-Nikkor objektívvel

Kiegészítő (komplementer) színeket alkot bármely két, a színkör (lásd a cikk elején) ellentétes pontján elhelyezkedő szín. Két ilyen ellentétes színt, ha együtt jelennek meg, egyensúlyban levőnek tartunk. A fenti képen a narancsszínű ponty kellemesen kiegészíti a kék vizet, mintegy szükségszerűségként. Valójában, amikor a kiegészítő színek együtt jelennek meg, felerősítik egymás intenzitását, az egyidejű kontrasztnak (szimultán kontraszt) nevezett hatás révén.

Forrás: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/colour_theory.shtml

Készült Canon EOS D30 géppel és 100~400mm f/5.6L objektívvel, 400mm-nél 

 A vörös/zöld az egyik leggyakoribb szín kontraszt. Ezen a Costa Rica Csendes óceáni alföldön készült felvételen a középen levő, életlen bokor fakó rózsaszínes/vöröse önmagát, és a körülötte levő zölt árnyalatokat felerősíti jelenlétével. Takarja le hüvelykujjával, és figyelje meg, hogyan csökken a zöldek intenzitása.

Jegyezzük meg, hogy a kiegészítő szín (itt vörös) kicsiny mennyisége szükséges kiegészítőjének fokozásához.

___________________________________________________________________________________________________  

Kiegészítő arányok

Forrás: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/colour_theory.shtml 

Bárki elvégezhet egy kísérletet Photoshop, vagy szinte bármelyik grafikai program segítségével. Készítsen kiegészítő színekkel téglalapokat és hasonlítsa össze relative intenzitásukat. Míg a vörös és a zöld nagyjából egyformán hatnak egymásra, a narancs és a kék kb. 3:1 aránya szükséges ugyanolyan egyensúlyhoz. A sárga és az ibolya esetében ez az arány kb. 5:1. (Egyénenként némi eltérés mutatkozhat.) 

___________________________________________________________________________________________________  

Harmónizáló színek 

Forrás: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/colour_theory.shtml
Orosz oliva

 Készült EOS D30 géppel és 70~200 f/2.8L objektívvel, ISO 100. RAW Mode.

A harmónizáló színeket a színkörön egy olyan egyenlő szárú háromszög három csúcsa jelöli ki, amely a kör közepén ül. A három színből kettő éppen egy szín-zónányira van egymástól, míg a harmadik, a háromszög távoli, szemközti csúcsánál.

Jó színérzékkel rendelkező emberek ösztönösen harmónizáló színeket választanak lakásuk dekorálásakor. A fotográfusoknak, hacsak nem stúdióban dolgoznak, ritkán van lehetőségük palettájuk megválasztására. De segítséget jelent, ha egy megtalált harmónizáló szín-kombinációról (mint a fenti képen) megértjük, hogy miért érezzük harmónizálónak.

Ezen a fotón a kulcs-szín az orosz oliva leveleinek kékes-zöldje. A harmónizáló színek a szikla felszínén levő narancs és vörös. A harmónzáló színekkel kapcsolatban megjegyzendő, hogy ha összekeverjük őket, szürkét kapunk.

 ___________________________________________________________________________________________________

Intenzitás

A fény intenzitása is befolyásolja a színek érzékelését. Alacsony fény szinteken a kék és zöld tárgyak világosabbaknak tűnnek a vöröseknél, erősebb fényben megfigyelt relatív világosságukhoz képest. Ez a hatás Purkine eltolódás néven ismert. Ha a fény világosabb, a színezetben jelentkezik eltolódás, ezt Bezold-Brucke hatásnak nevezik. Ennek következtében a legtöbb szín kevésbé vörösnek vagy zöldnek,  és jobban kéknek vagy  sárgának tűnik, amint a fény intenzitása növekszik. 

Forrás: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/colour_theory.shtml
Half Dome és fa (Rollei), 1999

Forrás: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/colour_theory.shtml
Half Dome és fa - (XPan), 1999

 ___________________________________________________________________________________________________

Konklúzió

Gratulálok mindazoknak, akik idáig eljutottak a cikk olvasásában! A színelmélet összetett téma. A pszicho-optika objektív törvényeit és szubjektív értékítéleteket is magában foglal. Ez a lap mindössze egy gyors áttekintése a nagy és összetett problémakörnek. Valamennyi kicsiny része legalább egy teljes fejezet a témát bemutató könyvben, így e helyen csak néhány kiemelt fő kérdését tudtuk érinteni.

Ismereteim szerint jelenleg nem kapható egyetlen könyv sem, amelyik ezt a témát fotográfusok sajátos nézőpontja szerint részletesen tárgyalná. Az egyetlen általam ismert könyv, Harald Mante, Színtervezés a fotográfiában (Color Design in Photography, magyar fordításáról nincs tutomásom – a ford.), a Focal Press adta ki 1970-ben az Egyesült Királyságban; eredetileg németül, Farb-Design címen. Már régen kifogyott a könyvkereskedelemben, de érdemes keresni. A fordítás elég gyenge (vagy az eredeti német szöveg volt rosszul megírva), de az évek során a színekről megszrerzett tudásom többségét ebből a könyvből szereztem (ebben a cikkben szereplő utalások többségének is ez a könyv a forrása).

A másik említést érdemlő könyv Goethe A színek elmélete (Theory of Colours, magyar fordításáról nincs tutomásom – a ford.) c. könyve, amit 1810-ben publikált. Igen az a Goethe, aki hírnevét a Faust-nak köszönheti. Irodalmi és színházi tevékenysége mellett Goethe amatőr természettudós  volt, megigézték a színek. Könyve, jóllehet tudományosan már saját korában is elavulttá tette Sir Isaac Newton színelmélete (a cikk itt tévesen hullámelméletként nevezi meg Newton színelméletét, valójában Newton a fényt korpuszkuláris szemlélettel írta le – a ford.), ma is, csaknem 200 év elteltével, kereskedelmi forgalomban van, szépségére és filozófikus éleslátására tekintettel. Egy értékelés szerint “kiváló megfigyelések, tarthatatlan elmélettel értelmezve”.

A színelméletet rendszerint elsőéves festő-növendékeknek tanítják a művészeti iskolákban. Ennek az ad létjogosultágot, hogy a a festők maguk teremtik színvilágukat, míg a fotósok többnyire rátalálnak a magukéra. Mindazonáltal, a fotósoknak is jó szolgálatot tesz, ha megértik annak alapjait, miért “működnek” egyes képek, míg mások nem. Az ízlés gyökerei, végsősoron, az objektív valóságban vannak.

Záró gondolat (az Encyclopedia Britannicaból):  “A művészek és tervezők évszázadok óta tanulmányozzák a színek hatásait, és elméletek sokaságát dolgozták ki a színek használatára. Ezeknek az elméleteknek a számossága és változatossága bizonyítja, hogy nincsenek általánosan elfogadott szabályok; a színek érzékelése az egyéni tapasztalattól függ.”
 

Michael Reichmann ( Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges ), 2001. március

 ___________________________________________________________________________________________________

Amennyiben tetszett Önnek a fenti cikk, Miles Hacker, a Luminous Landscape vendég-szerzője Fény –  szín és emberi látás című cikkét (eredeti cikk: Light – Color and Human Vision) is érdekesnek találhatja.

Fordította: Nagy Sándor , Debrecen, 2009. január

Hozzászólások
HozzáadásKeresés
Szinelmelet
George Oze (76.1.235.xxx) 2009-01-31 01:50:45

Hello,

Ez eleg nagy munka lehetett leforditani a Luminous Landscape-rol! A szinelmelet festoknek es fizikusoknak nem ugy de az atlagos fotosnak nagyon meghaladja a felfogokepesseget. En magyar referenciakat nem tudok, de amit en ajanlok olvasasra az "Color Confidence" The digital Photographer's Guide to Color Management by Tim Gray. Talan magyarul is meglehet venni ezt a konyvet.

En a fotoimban alkalmazom a szinek psychological hatasat, tobbnyire muveszeti tankonyvek taglaljak a szinek hatasat. Majd rakok fol nehany peldat.

Ozzy
Köszönöm
Nagy Sándor (212.40.103.xxx) 2009-01-31 12:16:48

Kedves Ozzy (George - Gyuri)!
Köszönöm az elismerést, az olvasmány-ajánlatot (megpróbálom megszerezni), és a feltöltött remek fotókat, figyelemfelhívó kommentárokkal. Minden Agóra-látogatónak ajánlom figyelmébe, a KépFórum Ozzy Képtárában ( http://www.fotoagora.hu/cpg/index.php?cat=10370 ). A színek pszichológiai hatását szemléltető képeket előre is köszönöm, a portál minden látogatója nevében!

Baráti üdvözlettel az Agóra "távolról jött" vendégének: NaSa (Sanyi)
Szinelmelet
George Oze (76.1.235.xxx) 2009-01-31 16:46:00

Sandor!

Megprobaltam feltolteni nehany kepet mert valami hiba van. A Michael az eleg elismert fotos de vigyazni kell mert nemelyik fotocucc review-ja az elfogult. O ebbol el es penzt kap a cegektol megha nem is ismeri be. Van nehany sajat magat nepszerusito ugynevezett expert (szakerto itt) aki komoly penzt keres a weboldalan. A Michael ellenlabasa a Ken Rockwell ezek egymassal hadakoznak. En mindkettot olvasom. A Ken Rockwell oldalan vannak magyar forditasu cikkek is itt kuldok egy linket.

http://www.kenrockwell.com/tech/share-hu.htm

Udvozlettel

Gyuri
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!
 
< Előző   Következő >
Advertisement
Advertisement
Advertisement