|
Kapcsolódó anyagok |
---|
KERESZTMETSZET - egy kiállítás képei |
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu) | |
2010. január 24. | |
![]() A debreceni kortárs fotográfusok reprezentatív kiállításáról, amelynek megnyitója a Magyar Kultúra napja kiemelkedő rendezvénye volt, korábban hírt adtunk Ha továbblép, elolvashatja a kiállítás kurátora, Máthé András megnyitó beszédét, és a virtuális tárlatvezetésként is értelmezhető szöveg kíséretében egy válogatást is megtekinthet a galéria falain bemutatott fotókból. Megtisztelő felkérés érkezett Debrecen város vezetőitől, mely szerint a mai Magyar Kultúra Napja ünnepi rendezvénysorozat kiállításán debreceni kortárs fotográfusok mutatkozhatnak be. Régen volt ilyen. Több évtizeddel kell visszamenni az időben, hogy hasonló nagyságrendű csoportos kiállítást találjunk fotográfusoktól. A 30-as évek végén, a 40-es évek elején városunk akkori vezetőinek a támogatásával a Debreceni Fotóklub rendezett máig páratlan kiállításokat, melyekre a világ több mint 30 országából érkeztek fotográfiák. Hosszú szünet után a máig nagy jelentőségű Műhely 67 kiállítás következett, melyen a kor avantgarde alkotói között debreceni fotóművészek is bemutatkoztak. 20 évvel később a műhely 67 gondolatiságát követve rendezték meg a Műhely 1967-1987 kiállítást. 1975-85 közötti években élte a Debreceni Fotóklub egyik fénykorát, mely időszak alatt több, emlékezetes kiállítást rendeztek. Az itt kiállító fotográfusok jelentős részének később megszűnt a kapcsolata a fotográfiával. Vadász György, a klub akkori vezetője 32 évesen, Gervai Tamás 42 évesen hunyt el. ![]() Nagy Zsolt: Székelykapu-részlet Nagy Zsolt honlapja Az utóbbi két évtizedet a digitális forradalom és a fotósok illetve fotós alkotócsoportok pozíciókeresése jellemezte. A korábban ismert és meghatározó alkotók, fotóművészek közül többen elfordultak a fotográfiától, vagy más területen alkotnak. Van, aki sikeres giccsfestésbe kezdett, mások a képzőművészet műfajaiban teljesedtek ki. Ma Szabó Antónia és Horváth István a város művészeti életének meghatározó szereplője lett. Megint más korábbi fotóművész-közszereplő játszótársait elveszítve, ücsörög elefántcsonttornyában, dacolva a közös megjelenésekkel. Így aztán a régi nagy nemzedéket, ma már csak néhányan képviselik ezen a kiállításon. Az itt kiállítók névsora tükrözi a megváltozott tendenciákat. A kiállításon való részvételre szóló felkérés természetesen mindenkihez eljutott. Néhányan valószínűleg alkotások hiányában nem vállalták a nyilvános szereplést. Szerencsére az öregek és a fiatalok közül több mint 40 alkotó jelezte részvételi szándékát. Ezek közül 30 alkotó 55 képe került a falakra. A kiállítók meghatározóan két alkotócsoport tagjaiból állnak. A Debreceni Új Fotóműhely és a Debreceni Fotóklub tagjain kívül néhány szuverén alkotó munkái láthatóak a falakon. Míg az 1931-ben alapított Debreceni Fotóklub felvállalva a kísérletezés mellett a hagyományos fotográfia művelését és ápolását, addig a Debreceni Új Fotóműhely tagjai elsősorban a kísérletező, új utakat kereső fényképalkotás hívei. A város fotóművészetében létrejött változásokat hűen tükrözik, a személyekben történt változások. Fiatal alkotók jelentek meg, akik ma már országos szakmai szervezetek tagjai. Kocsis István Tamás és Varga Tamás már ma meghatározó figurái a debreceni fotóművészetnek. A Medgyessy Gimnáziumban folyó művészeti oktatás eredményeként a legifjabb korosztály közül is többen kitűnő munkákkal jelentek meg. De nézzük a képeket és az alkotókat. A falakon jelen van a hagyományos és kísérleti fotográfia. Műfajként a természetfotó, az akt, a városi táj. A képek együttes látványa egyúttal a fotográfia további útját is kérdésként illusztrálja. Vissza a hagyományokhoz – lásd ősi technikák alkalmazása – vagy felvállalva a digitális technika nyújtotta lehetőségeket új alapokra helyezve a fotóművészetet. ![]() Seres Géza: Terhes akt ![]() Jámbor Zsófia: Ébredés 3 ![]() Gál András: Égi jelek A másik nagy kérdés: hol húzódik meg a határ amatőr és a profi között, másképpen, mi különbözteti meg a fotóművész képeit az amatőrizmustól. Az egyik lehetséges választ ez a kiállítás adja meg. A képek létrehozásához szükséges szakértelem, mívesség, az archaikus technikák alkalmazása, az eljárások rendkívüli pontossága és igényessége távol tartja magától az esetlegességet. Ezt példázza Seres Géza, Jámbor Zsófia, Gál András képei. ![]() Varga Tamás: Sűrítés/Nagytemplom Az egykor volt képalkotó technikák – mint pl. a camera obscura napjainkra átültetett használata szintén lehetőséget kínál a szakmai hozzáértés demonstrálására. Lásd Varga Tamás, Seres Géza fotóin. ![]() Kocsis István Tamás: Emlékezés III. Kocsis István Tamás képei bemutatásához egy olyan régi időket idéző eljárást választott – a nitro transzfert -, mely az utóbbi évek technikai lehetőségeit ötvözi hagyományos grafikai eljárással. Az így született képek alkalmasak a fotó korai időszakának megidézésére. ![]() Vékony Dorottya: Testen kívül 2 Izgalmas szelete a kiállításnak Vékony Dorottya Testen kívül 2,4 című alkotásai, melyek a hagyományos fényképről alkotott nézeteket felrúgva, egyúttal szokatlan képszerkesztéssel, provokálja a nézőt. ![]() Rékasi Attila: M.E.-Jel-II. ![]() Andics Árpád: Levél 1 ![]() Süli István: Torzó Rékasi Attila a tőle megszokott tartalmi és formai jellegekkel létrehozott képeivel van jelen. Andics Árpád és Süli István a középnemzedéket látványos és mozgalmas munkákkal képviseli. A kiállítás egyik legbátrabb alkotása a legidősebb alkotóé Vencsellei Istváné. Itt látható munkája – „A bözödi templom 2006” című alkotása – része tavalyi jubileumi kiállításának, a Tér-Kép-Időnek (Trianon évtizedei). Ez egyben szolid kritika mindenki másnak, hiszen egyedül Ő vállalt fel olyan utat, mely nem esztétizál, nem formai játékokkal akar sikereket aratni, hanem aktuális mondanivalóval és gondolatisággal áll elő. ![]() Vencsellei István: Bözödi templom 2006 A kiállításon megjelenik városunk Debrecen is. A történelmi emlékek Nagy Zoltán képein, a sok vitát kavaró új épületek, mint a Kölcsey Központ, a Fórum, a MODEM, a Méliusz Központ pedig Polgári Sándor, Szabó László, Károlyi Gábor képein. ![]() Nagy Zoltán: Nagytemplom I. ![]() Polgári Sándor: Debreceni mozaikok 105 ![]() Szabó László: Méliusz vonalak ![]() Károlyi Gábor: Fórum 2 A természetfotó, mint alapműfaj, néhány visszafogott színeivel is meggyőző képpel van jelen. Ezt példázza Illés Gábor, Konyhás István és Varga József képei. ![]() Illés Gábor: Pirkadat a Bodrogzugban ![]() Konyhás István: Bükkös ködben ![]() Varga József: Borongós nap A női test ábrázolása kedvelt téma. Ezen belül is újdonságot jelent a terhes nő szépségének ábrázolása Sándor Margit képén. ![]() Sándor Margit: Terhes nő Mások, mint Csergő András, Jámbor Zsófia, Oravecz Attila a női testet eszközként használja gondolataik kifejezésére. ![]() Csergő András: Mozdulat árnyékkal ![]() Oravecz Attila: Akt részletek I-II. A falakon látható művek egysége azon alkotók érdeme is, akikről itt most időhiány miatt nem esik szó. Néhányuknak a mostani tárlat az első nyilvános szereplése. ![]() Balogh Gábor: Káprázat ![]() Baloghné Dr. Kovács Matild: Defense 4 ![]() Bodó Dániel: Átjáró A kiállítás, úgy gondolom egy másik, a színes vagy fekete-fehér kérdésre is válaszol. A döntően fekete-fehér vagy visszafogott színvilágú, már-már monokróm színes képek, együttes látványa megnyugtató. Az alkotók a fotográfia hagyományos eszközeivel építkeznek: a gondolkodó látásmód, az anyag tisztelete, a fénnyel rajzolás jellemzi az alkotásokat. A néző izgalommal merülhet el egy-egy alkotás élvezetében, de nyugalmat találhat másutt. A Magyar Kultúra Napja alkalmából rendezett kiállításért köszönet a városnak. Bár a kiállítók nem világhírűek, munkáik állják az összehasonlítást. Sikerük, ismertségük nem az alkotások és az alkotók fokmérője. Ez az ünnepi tárlat városunk kulturális vezetése szándéka szerint lehetőséget teremt a Debrecenben alkotó fotográfusok számára kilépni a lokális lehetőségekből, hogy tehetségüket és munkáikat országos és nemzetközi szinten is megmutathassák. ![]() Máthé András: Kéz 3 A kiállítók nevében is köszönjük a lehetőséget Debrecen Városának és a Városi Művelődési Központnak, egyúttal kívánok mindenkinek élvezetes képnézegetést! Debrecen, 2010-01-22 A szerkesztő Máthé Andrásnak köszöni a tárlatvezetés értékű szöveget, a fotók válogatását és a bemutató anyagának rendelkezésre bocsátását. |
< Előző | Következő > |
---|