Főoldal arrow Hírek arrow Újdonságokról arrow Új, ígéretes cserélhető objektíves rendszer: Sony NEX
Új, ígéretes cserélhető objektíves rendszer: Sony NEX
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2010. május 12.

Forrás : http://www.sony.hu/product/dsb-nex-5/nex-5a
A picuri Sony NEX-5
A tükörakna nélküli, nagy érzékelős, cserélhető objektíves fényképező rendszerek mintegy másfél éve léteznek, és a kezdeti lelkes fogadtatásnak megfelelően, sőt akár azt felülmúlva, ígéretesen fejlődnek. A tükörreflexes gépek piacán is feltűnő sikereket besöprő elektronikai óriás, a Sony is jelen kíván lenni ebben a szegmensben: a már jó ideje keringő híreszteléseket megerősítve, tegnap hivatalosan bejelentette az NEX rendszert, és mindjárt két váz és három objektív 2010. nyarán induló forgalmazását. Ezek specifikációi kihasználni látszanak a cég sokrétű, kiváló adottságait, sőt mondhatni a lehetetlent megvalósító meglepetéssel is szolgálnak – a világsajtó, érthetően, rendkívüli érdeklődéssel fogadja a hírt.

Az új rendszer, és gyártója helye a digitális fotótechnikában

Forrás: http://www.sony.hu/product/dsb-nex-3/nex-3a
Sony NEX-3
A 2007-es bejelentésekor mindjárt a digitális fényképezőgépek választék-bővülésében forradalmiként fogadott Mikro NégyHarmados rendszer teljes mértékben beváltotta a hozzá fűzött reményeket. A rendszer szépen bővül, két „gazdája”, a Panasonic és az Olympus egyre újabb és újabb vázakkal jelentkezik, és a kompatibilis objektív-park is szépen bővül (legutóbbi összefoglalónk óta  jelent meg a Panasonic DMC-G10 és G2, valamint az Olympus PEN E-PL1). Hasonló megoldással, de az előbbitől független rendszerrel eddig két további gyártó szállt be a versenybe: a Samsung az NV rendszerben még nagyobb (APS-C méretű) érzékelőt használ, a  Ricoh pedig egy teljesen eltérő, az érzékelőt és az objektívet is tartalmazó, teljesen zárt cserélhető egységes rendszerrel, a GXR-rel állt elő (ezt bemutató cikkünk óta szintén újabb egységet jelentett be a Ricoh, a P10-et, 28-300 mm egyenértékű fókusztávolsággal).

Az új rendszereket képviselő gépek és objektívek ára egyelőre meglehetősen borsos, de piaci  fogadtatásuk mindenképpen szép jövőt ígér (több országban az értékesített digitális fényképezőgépek 10 %-a ebbe a kategóriába esik, körülbelül

Forrás: http://www.sony.hu/product/dsb-nex-5/nex-5a
Sony NEX-5
ekkora a dSLR-ek részesedése is). Nem kell hozzá különösebb jóstehetség, hogy megfogalmazzuk (meg is teszi szinte minden értékelő): hosszú távon jelen lesznek a digitális fényképezőgépek kínálatában, alternatívát kínálva a (fejlett) kompaktok, és a (belépő szintű) dSLR-ek között. Vita leginkább a körül szokott lenni, kiszorítják-e (akár hosszabb távon) a tükörreflexes gépeket. A dSLR-ek tükrös (bonyolult mechanikával kialakított, nagy méret- és tömeg-növelést igénylő, optikai) keresője még a filmes korszakban alakult ki, és a digitális gépekben is lényegében változatlan kialakítással van jelen. Az új rendszer elektronikus megoldásai jól illeszkednek a digitális technikához, és a Mikro NégyHarmados rendszer bevezetése óta elért fejlesztéseknek köszönhetően mind az autofókusz sebességében, mind a manuális élességállításhoz szükséges kiváló keresőképben versenyképesnek bizonyulnak a tükrös keresővel. Az új, tükör nélküli cserélhető objektíves rendszerek mégis inkább a kompaktok alternatívájaként jeleskednek. De minden bizonnyal sok fotós, aki „kinövi” a kompaktokat, és a dSLR-ek felé kíván(t) továbblépni, azok (érzékelőjük méretével együttjáró) sokkal jobb képminőségére, és (elsősorban cserélhető objektíves, moduláris felépítésüknek, és számos kiegészítőjüknek köszönhető) sokoldalú szolgáltatás-gazdagságára tekintettel, inkább választja a jelentősen kisebb méretű/tömegű tükörakna nélküli rendszerek valamelyikét. Márpedig a nagy dSLR-gyártók bevételeinek jelentős része éppen ebből a szegmensből, a belépő szintű gépek eladásából származik.  Érthetően különleges érdeklődés kíséri azokat a találgatásokat, hogy lépnek-e ők ebbe az irányba. A Canon egyik magas beosztású munkatársa éppen a közelmúltban nyilatkozott, miszerint nincsenek ilyen terveik. A Nikonnal kapcsolatban számos találgatás keriung a Világhálón, a dSLR piac harmadik legnagyobb gyártója viszont kétségtelenül pozitív döntést hozott.

Forrás: http://www.sony.hu/product/dsb-nex-3/nex-3a és http://www.sony.hu/product/dsb-nex-5/nex-5a
Sony NEX-3 és NEX-5, felülnézetben

Ha visszapillantunk a Sony múltjára a digitális fényképezésben, ez a pozitív döntés mindenképpen várható – sőt, elvárható! – volt. A Sony elektronikai óriáscég (a másik kettőtől, a Panasonictól és a Samsungtól eltérően), bár a filmes fotótechnikában ő sem volt jelen, de a digitálisban úttörő szerepet vállalt (a kereskedelmi forgalomra szánt, de hosszú ideig még prototípusként fejlesztett Sony Mavicat világelsőként 1981-ben mutatta be). A kompakt, és bridzs gépek terén idejekorán jó pozíciót vívott ki magának (nem kis mértékben a kiváló Zeiss objektíveknek köszönhetően), és érzékelő- és monitor-gyártása is jelentős (nemcsak saját, de számos más gyártó gépeiben is megtalálhatók). Saját fejlesztései, újításai, kísérletei is feltűnést keltettek (pl. a DSC-F505, F707, F717 és F828 sorozat tagjai a maguk idejében a bridzs-kategória csúcsán foglaltak helyet). A 2006-ban napvilágot látott R1 pedig elsőként alkalmazott nagyméretű érzékelőt nem tükörreflexes, hanem fix objektívvel szerelt (bridzs-) gépben, új, kiváló képminőséget biztosító kategória elindítását ígérve. Bár akkor nem talált követőkre (és a Sony sem fejlesztette tovább), mégis a jelen cikkben (és az utóbbi másfél évben széles körben) tárgyalt rendszerek első előfutárának tekinthető. Ezt követően pedig berobbant a dSLR-gyártók közé, miután megvásárolta a fotótechnika egyik vezető cége, a Konika-Minolta dSLR üzletágát. A filmes korszakban is sikeres SLR-rendszerre épülő, annak meglevő objektív-parkjával kompatibilis, de érdemi saját fejlesztéssel büszkélkedő Sony Alfa rendszer rövid idő alatt széles kínálattal jelentős részt tudott kihasítani ebből a piacból. Ilyen múlttal, ilyen eredményekkel a Sony aligha maradhatott ki a nagyérzékelős, tökörakna nélküli, cserélhető objektíves fényképező rendszerek fejlesztéséből. NEX rendszere – az első benyomások, előzetes tesztelések eredményei szerint – minden bizonnyal méltó folytatást ígér.

A kissé hosszúra nyúlt bevezetővel azt igyekeztünk szemléltetni, hogy ezúttal nem egyszerűen egy újabb gyártó jelentkezik tükör nélküli cserélhető objektíves rendszerével. A Sony 2010. május 11-ei sajtóközleménye és a 2010 nyarán napvilágot látó Sony NEX rendszer jelentősége akár összemérhető lehet a Mikro NégyHarmados rendszer bejelentésével, nagyban hozzájárulhat a tükörnélküli cserélhető objektíves rendszerek fejlődéséhez, elterjedéséhez.

A Sony NEX rendszer első képviselői

Image
Az első három objektív E-foglalattal
A sajtóközlemény szerint 2010 nyarán a NEX rendszer két vázzal (NEX-3 és NEX-5), valamint speciális E objektív-foglalatához illeszkedő három objektívvel (E 16 mm f/2,8 „palacsinta”; E 18-55 mm f/3,5-5,6 alap zoom és E 18-200 f/3,5-6,3 11x „utazó” zoom, a két utóbbi „Optical SteadyShot" OSS optikai képstabilizátorral). Tekintettel arra, hogy a vázakban APS-C (15,6 x 23,4 mm) méretű érzékelő foglal helyet, az objektívek látószöge 1,5x fókusz-szorzóval adódó egyenértékű fókusztávolságnak felel meg. A bejelentés szerint mindkét váz 2-2 csomagban vásárolható meg, a „palacsinta” vagy az alap zoom objektívvel (a NEX-3 USD USD 550 ill. 600, a NEX-5 pedig USD 650 ill. 700 áron, az objektívek induló ára külön USD 250, 300, ill. 800 lesz). Bemutatásukat kezdjük az igazi szenzációval: a gépek (vázak) mérete a nagyobb érzékelő ellenére (szinte hihetetlen!) kisebb, mint a Mikro NégyHarmados legkisebb vázaké (pl. a Panasonic G1 és G2). A nagyobb érzékelő méret természetesen az objektív-foglalat nagyobb átmérőjű nyílását követeli meg, a NEX vázakon egészen a váz felső és alsó pereménél fut, az objektív pedig (a képeken jól megfigyelhetően) alul-felül „túllóg” a vázon. Az eddig megjelent értékelések jelentős figyelmet szentelnek ennek a ténynek, és akik már kézbe is vehették ezeket az „apróságokat”, fotókon is összehasonlítják a „pályatársakkal". Kevés kockázatot vállalunk, ha kijelentjük: a Sony ezzel a két NEX-vázzal elérte ebben a kategóriában a méretcsökkentés határát (ha rekordhajhászás eredményeképpen a konkurensek kisebb méretű és/vagy tömegű géppel állnak elő, a különbség aligha lehet számottevő).

Az első benyomás (már csak a kicsi méret okán is): nagyon kevés rajta a gomb, tárcsa – kezelőszerv. Várhatóan inkább a kompaktokra „hajaznak”. Ennek megfelelően számos olyan szolgáltatást telepítettek rá, amelyet elsősorban a kezdők várnak el (pl. arcfelismerés és mosolyra exponálás), de Sony-speciális érdekességekben is gazdagok (pl. gépen belüli panoráma-illesztés folytonosan mozgatott géppel készült felvételekbő; automatikus HDR (nagy dinamika-tartományú kép) összerakása 3 eltérően exponált felvételből; több felvétel egyesítése bemozdulások eltüntetése érdekében). És ezeket még tetézi egy ígéret: a nyárra firmware-frissítéssel 3D panoráma készítést ígér a cég, aminek eredményét Sony Bravia 3D TV-n lehet majd élvezni. De a kevés gomb ellenére a gép kezelhetőségét, ergonómiáját  jónak mondják az előzetes kritikák (pl. a hátoldalán levő két gomb funkciója folyamatosan változik, az éppen kezelt feladatnak megfelelően). De az igényes felhasználó sem érezheti, hogy játékszert tart a kezében (teljes manuális beállítást is lehetővé tesz, és RAW-fájlok mentésére is képes).

Forrás: http://www.sony.hu/product/dsb-nex-5/nex-5a
Mindkét váz monitora billenthető
Nem szóltunk még a két váz közötti eltérő adottságokról. Ennek oka, hogy több közöttük a hasonlóság, mint a különbség. Fentebb felülnézetben bemutattuk a NEX-3 és NEX-5 gépeket (a palacsinta-objektívvel), egymás mellett. Jól látható, hogy a NEX-5 markolata markánsabb (de még az is belül marad a legrövidebb objektívvel szerelt gép teljes vastagságán, de a váz szélessége és magassága kicsivel kisebb. Lényegesebb, hogy a NEX-3 műanyag burkolatú, míg a NEX-5 magnézium ötvözet külsőt kapott. Az előbbi fekete, piros és ezüst színben, míg az utóbbi csak feketében kapható majd. Eltérő a két váz video felvételi formátuma (de mindkettő kiemelkedő, erről később). Itt emeljük ki, hogy mindkét váz (a rendkívül lapos konstrukció ellenére) billenthető (felfele 80 fokig, lefele 45 fokig), és kiváló, 920.000  pixel felbontású monitort kapott.

Forrás: http://www.sony.hu/product/dsb-nex-5/nex-5a
Sony NEX-5
A vázak részletes specifikációja iránt érdeklődők magyarul és angolul is olvashatják, alább csak a két váz legfontosabb (közös) adatait emeljük ki. Előbb viszont arra hívjuk fel a figyelmet, hogy az induláskor megjelenő három objektív között megtalálható ennek a kategóriának már-már nélkülözhetetlen eleme, a nagyfényerejű fix fókusztávolságú „palacsinta” objektív, és a többi gyártónál csak később kifejlesztett nagy zoom-tartományú „utazó” objektív is. Talán nem mindenki fogadja örömmel, hogy a vázakból kihagyták a Sony dSLR-ekre jellemző (a Konika-Minoltától örökölt, azóta továbbfejlesztett), érzékelő-mozgatásos stabilizátort, viszont a két zoom optikai stabilizátort kapott (a harmadik esetében, a rövid egyenértékű fókusztávra és nagy fényerőre tekintettel, hiánya nem jelentős veszteség). Megtehette, hiszen a cég mindkét stabilizátor-technológiával rendelkezik.

A NEX-3 és NEX-5 legfontosabb közös jellemzői: 

Forrás: http://www.sony.hu/product/dsb-nex-5/nex-5a
Sony NEX-5
 

Érzékelő: APS-C (23,4 x 15,6 mm) Exmor CMOS, 14,2 MPixel
Érzékenység: ISO 200 – 12800
Exp. módok: Intelligens Auto, Program, Rekesz- és Zár-előválasztás, Manuális, Sweep Panorama, Anti-Motion-Blur, 7 féle téma-mód
Zársebesség: 30 – 1/4000 s, és B
Fehéregyensúly: Automatikus, 6 féle fényforráshoz, színhőmérséklet 2500 – 9900, és kézi
Vaku: Egy kis, kompakt külső vaku (kulcsszáma 7) standard tartozék
Sorozatfelvétel: 7/s, vagy 2,3/s
Monitor: Billenthető TrueBlack LCD, 3”, 920.000 Pixel
Képfájl: JPEG 2 féle tömörítés, RAW, RAW + JPEG
Memória kártya foglalat: 2 db, Memory Stick Pro Du, Pro-HG Duo, és SD/SDHC/SDXC
Méret / tömeg (akkuval és memóriakártyával):
   NEX-3: 117 x 62 x 33 mm / 297 g
   NEX-5: 111 x 59 x 38 mm / 287 g

Forrás: http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201005/10-059E/index.html
Cserélhető objektíves, APS-C érzékelős Sony CamCorder makettje

És végül: mindkét váz kiváló video felvételi képességgel rendelkezik: a NEX-3 MP4 formátumban, 1280 x 720 p, míg a NEX-5 AVCHD formátumban, 1920 x 1080 i, vagy MP4 formátumban, 1440 x 1080 i. A Sony ugyancsak tegnap jelentette be, hogy (mint a CamCorderek egyik vezető gyártója) a fentebb bemutatott fejlesztései eredményét a dedikált videofelvevőknél is kamatoztatni kívánja (jó hír azoknak a videósoknak, akik nem foglalkoznak fotózással, vagy a fényképezőgépek videózásra használatának kényelmetlensége helyett inkább vállalják külön igazi videokamera használatát). A bejelentés szerint a cég (egyelőre névtelen, csak egy makett-fotón bemutatott) E-foglalatos (cserélhető objektíves), APS-C érzékelős CamCorder fejlesztésén dolgozik, forgalmazását 2010 őszére ígéri.

Hozzászólások
HozzáadásKeresés
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!
 
< Előző   Következő >
Advertisement
Advertisement
Advertisement