Főoldal
Háztáji
Hírek
Cikkek
Fényképezőgép múzeum
Keresés
Fórum
KépFórum
Adna - Venne
Linkek
Cikkek rovat
Hircsatorna
Kapcsolódó anyagok
Főoldal
Nikon D810 és Magnum First
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2014. július 04.
ˆ Nagy Sándor (NaSa)
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Talán szokatlan párosítás: egy figyelemre méltó új fényképezőgép bemutatása, és a Magnum fotóügynökség First (valóban az ügynökség megalakulása utáni első) kiállításának megtekintése (annak első bemutatója után csaknem 60 évvel) a Magyar Fotográfusok Házában (Mai Manó Házban). A szokatlan párosítás a Nikon Kft tiszteletet érdemlő, követendő kezdeményezése. A hivatásos, és igényes amatőr fotósok körében jelentős érdeklődésre számot tartó, felső kategóriás gép (világ-premierjével egy időben tartott) sajtóbemutatójára lehetne-e méltóbb helyszínt találni a patinás Mai Manó Háznál. És ha már ott, ahol éppen látható az egyedülálló Magnum ügynökség páratlan értékű kiállítása, szakavatott tárlatvezetést biztosítani a résztvevőknek!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A legkevesebb, amit megtehetünk, hogy megköszönjük Huller Gyulának, a Nikon Kft ügyvezető igazgatójánk a kiváló rendezvényt (remek kezdeményezés, csak így tovább!), és Kincses Károly fotómuzeológusnak, a Magyar Fotográfusok Háza kurátorának a mindvégig élvezetes, szubjektív vonatkozásokat sem nélkülöző, tartalmas tárlatvezetést.
 
 
A sajtóbemutatót, amelyen a gép két példányát is kézbe vehettük, Huller Gyula nyitotta meg, majd Kaszás Gergely, a Nikon Kft termékmenedzsere ismertette a D810 technikai jellemzőit. Míg a bő két évvel ezelőtt megjelent előd, a D800/D800E két változatban készült (az E változatban, a felbontóképesség javítása érdekében, úttörőként, kompenzálták a mindaddig valamennyi, középformátumnál kisebb méretű érzékelős digitális fényképezőgépben meglevő optikai aluláteresztő (Anti-Aliasing) szűrőt, a D810 már egyáltalán nem tartalmazza ezt a felbotóképességet valamelyest rontó (de a Moire-hatást csökkentő) alkatrészt (helyette a szoftverje tartalmaz Moite-csökkentést). Érzékelőjének pixelszáma (36 MP) megegyezik az elődével (ami akkor új minőséget jelentett), de a hírek szerint áttervezték, így az elődjénél jobb képminőséget biztosít. A tekintélyes DxOLab értékelése szerint a D800/D800E érzékelők összesített minősítési pontszáma (95/96) a mai napig a legmagasabb az összes vizsgált gép között (illetve a fényképezőgép/videófelvevő technológiát felforgató Jim Jannard legújabb gépe, a RED Epic Dragon még nem sorozatgyártott példánya ért el a DxOLab nem hivatalos tesztjén magasabb, 101 pontot  - de az teljesen eltérő gépkategória). Érdelkődéssel várjuk, sikerült-e D800E érzékelőjének csúcsminőségén objektíve mérhetően javítani (várhatóan a DxOLab nem késlekedik sokáig tesztelésével)?
 
Forrás: http://www.dxomark.com/Cameras/Ratings
Forrás: http://www.dxomark.com/Reviews/RED-Epic-Dragon-review-First-camera-to-break-the-100-point-DxOMark-sensor-score-barrier/Overall-score-Epic-Dragon-takes-first-place-101-points
 
Bár az új gép aligha hozott a fotótechnikában mérföldkönek számító újdonságot, számos vonatkozásban javított elődje paraméterein, amlyek közül több a fotósok igényeinek figyelembevételeként értékelhető. Lássunk ezek közül néhányat:
  • Az exponálás jóval csendesebb (ezt a bemutatón Kaszás Gergely demonstrálta), valóban jelentős a változás – ez rendezvényeken történő munka során nagyon kedvező lehet. Ráadásul ellátták elektronikus zárral is, ami teljesen hangtalan, és mivel felcsapott tükörrel működik, és minden mechanikai mozgást nélkülöz, a berázás veszélyét teljesen kiküszöböli.
  • Az áttervezett Expeed 4 processzor 30 %-kal gyorsabb elődjénél, és kevesebb energiát fogyaszt (egyéb energia-takarékos módosításokkal együtt növeli az egy akku-feltöltéssel elérhető felvételek számát).
  • ISO érzékenység-tartománya mind felfele, mind lefele irányban egy-egy expozíciós értékkel szélesebb elődjénél: ISO 64-12.800 (kiterjesztve 32-51.200), a 100-6.400 (50-25.600) tartománnyal szemben.
  • LCD monitora nagyobb felbontású (1,23 MP, 0,92 MP-el szemben), RGBW, a „fehér pixelek"-nek köszönhetően világosabb, és kevesebbet fogyaszt.
  • Osztott képernyős előnézet (a kép két szélét kinagyítva pontosabb vízszint.beállítást tesz lehetővé).
  • A nagyobb testvér, a D4s  AF rendszerével megegyező autofókusz.
  • S-RAW fájl mentés (9 MP felbontás, kisebb méretű RAW-fájl).
  • A korábbi fénymérési módok mellett egy új: csúcsfényre súlyozott fénymérés (megkeresi a csúcsfényeket, és garantálja azok beégés-mentességét – gyorsan változó fényviszonyok melletti munkánál értékelhető igazán).
  • Clarity mód: a határvonalakat élesíti, a mikrokontrasztot javítja.
  • Az elődhöz képest változatlan akkumulátor mellett több felvétel egy akku-feltöltéssel: szabványos mérés (CIPA) szerint 1200, a nikon saját mérései szerint akár több, mint 3000.
  • Megváltozott külső, némileg áttervezett ergonómia.
  • Az amúgy is kiváló video-felvételi adottságokkkal rendelkező D800-hoz képest fejlettebb video-képességek (pl. a teljes ISO 64-12800 tartomány elérhető video-módban, csúcsfény-beégés jelzése zebra-csíkokkal).
 
Forrás: Nikon Kft
ˆForrás: Nikon Kft 
 
Forgalmazása július 17-től várható, kizárólag az Artwork Photo Kft-nél és a Fotoplus Kft budapesti boltjában (1117 Budapest, Nádorliget u. 7/b ), ára Magyarországon 1.050.000 Ft (csak váz).

Részletesebb specifikáció  és értékelés, a D810 és D800/800E paramétereinek részletes összehasonlítása, néhány látványos video megtalálható a Világhálón.
 
Magnum First kiállítás
 
A Magnum fotóügynökség létrehozását Robert Capa kezdeményezte 1947-ben, Párizsban. Akkoriban a fotóügynökségek egyszeri térítés ellenében átvették a fotósoktól felvételeik negatívját, akiknek a továbbiakban semmilyen beleszólása és bevétele nem származott fotóik publikálásából. A Magnum a fotósok (az ügynökség tagjai) tulajdonában volt, mindenben azok érdekeit szolgálta. Szigorú tagfelvételi eljárást alkalmaz, a mai napig sikeresen működik.

A Maghnum első nyilvános kiállítását 1955-ben Innsbruckban rendezték meg, 6 fotós alkotásaiból (Werner Bischof, Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, Ernst Haas, Erich Lessing, Jean Marquis, Inge Morath és Marc Riboud), „Az idő arca” címmel. További öt osztrák városban történt bemutatást követően a különböző színű farostlamezre kasírozott eredeti vintage-fotók több mint 50 évig szunnyadtak az innsbrucki Francia Intézet pincéjében, két ládában, gondosan elcsomagolva (a két láda a kiállítás része, fedelük belső oldalán látható tartalmuk pontos leltára, a képek kiállításon alkalmazandó sorrendje).
 
Forrás: a kiállítás 
 
Figyelemfelkeltőként (ha az ügynökség és a képeikkel szeereplő hat fotós  neve nem lenne elegendő) két, a kiállításon látható érdekes fotóriport:
Az egyiket Jean Marquis 1954-ben, Galgahévizen, egy, a Rákosi-rendszer népviseletéről nevezetes minta-falvában készítette. Egyik felvételen a falu kultúrházában, a népviseletbe öltözött helybeli lányok-asszonyok hátterében, hatásos ellenpontként, egy aranyozott gipsz Sztálin-szobor látható. A másikat Henri Cartier-Bresson készítette. Az angolok kivonulását követelő, éhségsztrájkoló Mahatma Gandhiról késztendő felvételekért utazott 1948-ban Indiába, Néháény nap múlva Gandhit megölték. A helyzethez alkalmazkodva fotósorozatban örökítette meg Gandhi temetését – népe gyászát, hamvasztását és hamvainak a Gangesbe szórását.
 
ˆ Nagy Sándor (NaSa) 
 
A Magnum First tárlat 2014. augusztus 24-ig tekinthető meg (minden nap 11-19 óra között) a Magyar Fotográfusok Házában (Mai Manó Ház, Budapest, Nagymező u.20). Feltétlenül érdemes!

Hozzászólások
HozzáadásKeresés
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!
 
< Előző   Következő >
Advertisement
Advertisement
Advertisement