Főoldal arrow Cikkek arrow Fotótechnikai csemegék arrow Álló- és mozgókép rögzítés konvergencia
Álló- és mozgókép rögzítés konvergencia
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2008. április 04.

Ismét egy hír, ami kicsit részletesebb ismertetést igényel, következményei messzebb mutatnak, tehát talán hosszabb távon is érdeklődésre számíthat - cikk lett belőle. A hosszabb ideje megfigyelhető közeledési folyamat, miszerint számos digitális (kompakt) fényképezőgép egyre jobb videofelvételek, míg egyes videofelvevők egyre jobb állóképek készítésére is alkalmasak, újabb, és megkockáztatjuk, minőségileg más szakaszába lép napjainkbanA fényképezőgépek oldalán ennek markáns képviselője a Casio EXLIM Pro EX-F1, szédületesen nagy sebességű (60 kép/s állókép 6 MPixel felbontással, RAW formátumban is) állókép-sorozat, illetve kiváló (FHD 1980x1080 pixel felbontással 60 fps, alacsonyabb felbontással akár 1200 fps) video felvétel képességével. A videofelvevők oldalán az újdonság talán leginkább a RED Digital Cinema Camera Company cég nevéhez kapcsolható, amely a korábbi professzionális berendezésekhez képest elfogadható áron, nagyfelbontású (12 MPixel) CMOS érzékelős videofelvevőt vezetett be, ráadásul a RAW-fájlok video-megfelelőjével. Érdemes kicsit többet megtudni róluk, alighanem forradalmi változások előhírnökei a képrögzítés területén.

Aki már korábban olvasta a cikket, folytathatja közvetlenül a kiegészítéssel (2008. 05. 07.) 

Bevezetés

Már akkor felkaptam a fejem, amikor olvastam a Casio 2008. január 6-i bejelentését az ultra-nagysebességű EX-F1 gépről (magyarul is), de két újabban megjelent cikk indított arra, hogy részletesebben foglalkozzam a "konverzió" kérdéskörével. A The New York Timesban április 3-án publikált "Az elszalasztott felvételek fényképezőgépe" (A Camera for the Shot You Missed) című cikkére egy nikonos fórumon megjelent link hívta fel a figyelmem, az EX-F1-et a világ leggyorsabb fényképezőgépeként aposztrofálva (ha ezen keresztül hívjuk, nem kér regisztrációt a NYT weblap). A konverziót pedig egy másik friss cikk feszegeti, amely elsősorban a mozgókép RAW megjelenésével, jelentőségével foglalkozik.

Előre bocsátom: mozgóképek készítésével sohasem foglalkoztam, nem is tervezem (bár van olyan bridzs-szerű gépem, amelyiknek van ilyen szolgáltatása, de csak a kipróbálására éreztem indíttatást). A fényképezőgép sorozatfelvételi lehetőségét viszont eléggé kietrjedten használom. Elsősorban "ellesett" szituációk rögzítésének szándékával, vagy portré- és állat- (madár-) felvételek készítésénél - ezekhez általában 2-3 fps sorozatsebesség elegendő. Sportesemények fotózásakor a gyors mozgások legérdekesebb fázisának rögzítésére csak meglehetősen gyors sorozat (legalább 8-10 fps) készítésével van jó esélyünk. Itt a sebesség növelése mindenképen javítja az esélyeket. Ugyanakkor sok fotós társunk mind álló-, mind mozgókép  felvételek készítésében kedvét leli, tehát bizonnyal érdeklődéssel figyeli azokat a gépeket, amelyek egy készülékben mindkettőt kínálják. A két feladat eltérő sajátosságai miatt a "második" funkciót korlátozott minőségben, nem ideális kényelmi szolgáltatásokkal biztosítja a technika, bár a fejlődés ezen a téren (is) meglehetősen dinamikus. A legfejlettebb digitális fényképezőgépek (a dSLR-ek) mind a mai napig nem is rendelkeznek mozgókép-készítés lehetőségével, bár az élő keresőképes monitor megjelenése után ennek lehetősége is adott, legalábbis közelinek tűnhet. Elhamarkodott következtetés lenne azt mondani, hogy a videoklippek rögzítésének igénye csak az amatőr fotósok körében van/lesz jelen. A nyomtatott sajtó on-line változatának (és elsődlegesen on-line hírrforrások) térnyerésével a sajtófotósoktól a szerkesztőségek egyre inkább várnak videoklippeket is az állóképeken kívül. Ha pedig a tudományos/műszaki területre tekintünk, a gyors mozgások tanulmányozása extra-nagy sebességű sorozat- ill. video-felvételek lehetőségét igényli.

Mint jeleztem, a mozgókép-készítés terén ismereteim meglehetősen hiányosak, de az eléggé közismert, hogy a video-technikában, a digitális videó dinamikus, széleskörű terjedése ellenére, a professzionális mozifilm-készítésben még korántsem nyert olyan mértékben teret, mint a fényképezésben (a TV-produkciók terén igen). Ennek okát a hozzáértők abban látják, hogy a színes negatívra rögzített mozgóképek utómunkái során az alkotók sokkal több lehetőséget élveznek, mint a digitálisan rögzített videófelvételek esetében. Ennek oka, hogy eddig a digitális videofelvételeket a kamerában, a jelentősen tömörített formában történő rögzítés előtt végezték, akárcsak a fényképezőgépekben, JPEG fájlok rögzítése esetén. A filmesek a digitális videótól azok nem eléggé "filmszerű" megjelenése miatt idegenkednek. Aki ismeri a RAW-fájlok utófeldolgozásában a JPEG-fájlokhoz képest mutatkozó többlet lehetőségeket (ezen a portálon is foglalkozunk ezzel a témával előbb-utóbb) a fehéregyensúly/színvilág, megvilágítás-kontraszt-élesség-színtelítettség módosítás terén, megérti, miért várnak jelentős változást, akár áttörést a szakemberek a professzionális videokamerák új generációjának megjelenésétől, amelyek a videofelvételeket kevéssé tömörített metaadatok formájában rögzítik, ezáltal sokkal rugalmasabb utófeldolgozás lehetőségét biztosítják. A fentebb említett cég a már forgalomban levő professzionális videokamera mellett a közeljövőre tervezi az olcsóbb, "amatőr-változat" piaci bevezetését, amelyben ugyanazt a "RAW-video" technológiát alkalmazza.

A konvergenciát jelenti már az is, hogy egyre több fényképezőgépnek van   közvetlen HDMI-csatlakozója, ami a képek jóminőségű megjelenítését is lehetővé teszi a nagyfelbontású HDTV-n. Minden bizonnyal még hosszú ideig megmaradnak azok a fényképezőgépek és videofelvevők, amelyek csak (vagy elsősorba) a (fő)funkciójuknak kívánnak, egyre jobb minőségben és egyre több szolgáltatással megfelelni. De egyre több olyan készülék piacra kerülésére számíthatunk, amely a másik funkciót is minél jobb minőségben, minél kevesebb kompromisszummal kívánja ellátni. Már olyan megnyilvánulások is megjelentek, amelyek a hagyományos fotográfia értékreinek eltűnését siratják. Bekövetkezik-e ilyen drasztikus összeolvadás/összekeveredés a "konvergencia" eredményeként a közeli jövőben vagy sem, aligha lehet megjósolni. Ahhoz viszont nemigen kell túlzott fantázia, hogy jelentős, érdekes változásokra számítsunk a következő években, amelyeknek legalábbis mind az álló-, mind a mozgókép készítés területén érzékelhető hatásai lesznek.

Nézzük hát meg, mi újat nyújtanak a megnevezett készülékek!

Mit tud a Casio EXLIM Pro EX-F1?

Forrás: Casio (http://www.casio.com/products/images/EX-F1/alternate/CB0FB85C-00EE-492B-83CA-144AA9D1DD04/)
Casio EXLIM EX-F1
Külsőre, és alapvető alkatrészeit tekintve is, egy nagyzoomos bridzs-gép: érzékelője 1/1,8" méretű CMOS, 6 MPixel felbontással, objektívje 12x zoomátfogású (36-432 mm egyenértékű fókusztávolsággal, 4,9x fókusz-szorzóval, f/2,7-4,6 fényerővel), remegéscsökkentő stabilizátorral rendelkezik,  érzékenysége ISO 100-1600 között, zársebessége 60-1/40000 s (nem tévedés, egy-negyvenezred másodperc!)  között állítható, monitora 2,8" méretű és 230160 képpont felbontású, elektronikus keresője hasonló felbontású, SD és SDHC memóriakártyára rögzít. Szolgáltatásainak, beállítási lehetőségeinek listája impozáns, egy komoly bridzs-géphez illő, induló ára (2008. áprilisra ígérik) várhatóan 1000 USD.

Sorozatfelvételi szolgáltatása: maximális, 6 MP felbontás mellett, akár RAW (DNG) fájlok mentése esetén folyamatosan változtatható 1-60 felvétel/ s között, 60 felvételt őríz meg! A szokásos sorozatfelvételi mód mellet kevésbés zokásos sorozat-módokat is kínál: 

  1. Pre-record mód - a kioldógombot félig lenyomva folyamatosan készíti a beállított sebességgel a felvételeket,  mindég az utolsó 60-at megőrízve, eldobva a régebbieket. A kioldógomb teljes lenyomásakor a korábban készített 60 felvétel rendelkezésre áll, akár mind letárolható a memóriakártyára, vagy egyenként lehet dönteni tárolásról/elvetésről. Erre a sorozatmódra utal a NYT blikfangos címe: az elszalasztott felvételek fényképezőgépe, hiszen a rendelkezésre álló 60 felvétel az előző 1-60 másodpercben, tehát a kioldógomb lenyomásáhpz képest a múltban lezajlott történéseket rögzíti (a sorozatsebességtől függően).
  2. Mozgás-érzékelő mód - nyugalomban levő témára irányított géppel elindítva, a gép vár, akár perceken-órákon át. Amikor a látótérben mozgást érzékel, elkészíti a 60 felvételből álló sorozatot. Élénk fantáziával számos érdekes alkalmazás képzelhető el: üres madárfészekre irányítva, a fészekre szálló madár rögzíthető, vagy kitett csalit dézsmáló állat/személy, stb.

Mozgókép-felvételre a kioldógombtól független gomb szolgál, ami lehetővé teszi, hogy a mozgókép készítés közben is készíthessünk állóképet. A mozgókép-felvétel lehetséges felbontás/sebesség kombinációi:

  1. 1920 × 1080 (FHD) / 60 fps,
  2. 1280 × 720 (HD) / 30 fps,
  3. 512 × 384 (300 fps, 30-300 fps),
  4. 432 × 192 (600 fps),
  5. 336 × 96 (1200 fps).

A gép beépített vakuja a nagysebességű sorozatfelvétel módban is képes megviágítani a témát, minden egyes felvételnél. Ezt kétféle villanólámpa használatával biztosítja: egy normál villanólámpával és egy LED lámpával van felszerelve (a fenti képen jól látható a két lámpa):

  1. A normál villanólámpa 7 fps sebesség mellett maximum 20 felvétel megvilágítására képes folyamatos sorozatban,
  2. A LED lámpa 10-60 fps sorozatsebesség-tartományban működik.

Az EX-F1 Sony érzékelővel készül. Tekintettel arra, hogy a Sony a fényképezőgép gyártók legnagyobb érzékelő ellátója, az itt alkalmazott technológia várhatóan más gyártóknál is meg fog jelenni.

A videokamerák új generációja

Forrás: wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Image:UHDV.svg)
A RED One felbontásának összehasonlítása más digitális video formátumokéval
A mozgókép RAW-formátumú rögzítését bevezető RED Digital Cinema Camera Company cég (alapítva 2005-ben) jelenleg egy professzionális kamerát forgalmaz, RED One néven. A kamerában alkalmazott speciális, 12 MP felbontású, Bayer-maszkos CMOS érzékelkő 24.4mm x 13.7mm méretű, és 4520x2540 aktív pixelt tartalmaz, de ténylegesen 4096x2304 pixel (4K) kiterjedésű területet hassznál ki (ez megfelel a Super 35 filmkockának, 16:9 oldalarányra maszkolva), de a Super 16 méretnek megfelelő (2K) kivágással is képes működni. A PL objektív-csatlakozóhoz mind a 35, mind a 16 mm-es kamerák objektívjei cstlakoztathatók. A mozgókép nyers adatai tömörítetten kerülnek rögzítésre, kétféle tömörítéssel (28 MB/s ill. 36 MB/s adatsebességgel, ami 12:1 ill. 9:1 tömörítési aránynak felel meg). Jóllehet a tömörítés matematikailag veszteséges, a RED cég "láthatólag veszteségmentesnek" (visually lossless) tartja, azt állítva, hogy az információ veszteség szabad szemml nem érzékelhető (ez az állítás meglehetősen szubjektív). A rögzített nyers adatok utófeldolgozása során módosítható a fehéregyensúly, élesség és egyéb paraméterek, ezek kamerán történő beállítása (akárcsak a fényképezőgépek RAW fájljai esetében) nem érinti a rögzítésre kerülő nyers adatokat. A kamera beállításai csak annak monitorán megfigyelhető képet határozzák meg, a nyers adatokhoz csak meta-adatokként kerülnek rögzítésre (akárcsak a fényképezőgépeknél). Ez a tömörített adatfolyam merevlemezre, vagy flash-memóriára rögzíthető.

Forrás: RED Digital Cinema (http://www.red.com/pages/soderbergh)
RED One
A RED One professzionális kamera 17000 USD körüli ára meglehetősen barátságosnak tűnik, de használatához számos kiegészítőre van szükség: objektívek, akkumulátor, merevlemezek, stb. - ezekkel együtt már 50-100000 USD-re rúg, ami még mindég jelentősen alacsonyabb a konkurrens típusokénál. Ami az árnál fontosabbnak tűnik, ezzel a technológiával a digitális videó minősége eléri (esetleg meghaladja) a 35 mm-es mozgófilmét. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a közelmúltban és jelenleg több mozifilm, TV-sorozat és dokumentumfilm készült/készül RED One kamerával. Ennek köszönhető, hogy Kanada egyik legjelentősebb kölcsönző vállalata 10 db RED One rendszert vásárolt. A RED cégről és professzionális videokamerájáról bővebb ismertetés olvasható a wikipedián. Meglehetősen új technológiáról van szó, a cég 2007. augusztus 31-ével teljesítette az első 25 kamera-előrendelést. Dinamikus térhódítását jelzi, hogy - ha lehet hinni a híreknek - 3250 példányra van (volt 2008. márciusban?) megrendelése. A cég honlapján nemcsak a termékükről, de annak felhasználásáról is tájékozódhat. Moduláris felépítésű, relatíve könnyű és nagyon jól kezelhető készüléknek tartják használói.

Forrás: RED Digital Cinema (http://www.red.com/accessories)
RED One modulrendszer, alkatrészek megnevezésével

Az amatőrök is hamarosan megismerkedhetnek a "RAW-video" előnyös tulajdonságaival: a RED cég 2008. április közepén tartandó rendezvényen fogja bemutatni a RED One kistestvérét, a Scarlet-et. Az amatőröknek szánt kézi- (zseb-) kamera mértében és árában is a másik célközönséghez igazodik (a hírek szerint ára a csúcskategóriás dSLR-ekének közelében várható).

Kiegészítés (2008. 05. 07.)

Egy hónapja írtam a cikket az álló- és mozgókép rögzítés konvergenciájáról. Nem a saját bölcsességem, előrelátásom indított a cikk megírására, hanem (akkori) friss olvasmányaim a Világhálón, amelyekre természetesen hivatkoztam is a bevezetés első bekezdésében. A konverziót feszegető cikk a Luminous Landscape kiváló, népszerű portálon jelent meg, amelynek kiadója és elsődleges szerzője Michael Reichmann. A sokoldalú tapasztalattal felvértezett szerzőt elmélyülten foglalkoztatja a konvergencia problámaköre: azóta, a kérdést elsősorban a mozgókép rögzítés oldaláról vizsgáló cikket követően, két újabb cikkben is foglalkozik vele. Az elsőben a Casio FX-1 fényképezőgépet mutatja be tüzetesen (mozgókép-példákat is bemutatva), de természetesen a konvergencia kérdéséről is megfogalmaz újabb gondolatokat, nyomatékosítja az előző cikkben megfogalmazottakat. Az FX-1-et a cikk egyik fejezetcímében időgépként aposztrofálja (mintha csak H. G. Wells tervezte volna), a szövegben pedig annak a meggyőződésének ad hangot, hogy benne a közeli jövő (amely szerinte sokkal hamarabb eljön, mint sokan gondolnák) fényképezőgépeinek és videokameráinak előfutárát ismerhetjük meg.

A második cikket Rechmann teljes egészében a konvergenciával kapcsolatos nézetei kifejtésének szenteli (a konkrét új gépek technikai lehetőségeit a korábbi cikkekre hivatkozva idézi fel). A cikk alcíme is a szerző határozott állásfoglalását sugallja: "Shifting the Paradigm Gears" - én úgy fordítanám, kissé szabadon, "A paradigma sebességváltása". Tudatában van annak, hogy a legtöbb ("komoly") fotós (ma) fölöslegesnek találja ezeket az új szolgáltatásokat a fényképezőgépben, számít is markáns ellenvéleményekre. Meggyőződése viszont, hogy a legkülönfélébb (modern technológiájú) sajtónak dolgozó fotográfusok (akik a sajtótól, szerkesztőktől kapott megrendelésekből élnek) élni fognak ezekkel a lehetőségekkel. A konvergencia eredményeként megjelenő új technikai lehetőségek új (akár művészi) kifejezésmód kialakítását teszik lehetővé. És a lehetőségeket előbb-utóbb ki is használják, bármennyire is idegenkednek attól a "befutott", jelenleg meghatározó szerepet betöltő személyiségek. Megjósolja, hogy ez az új kifejezésmód túllép majd mindazon, amit ma akár a legnyitottabb gondolkodású szakemberek el tudnak képzelni a"régi gondolkodás" alpján. A cikk végén más szakemberek véleményével is megtámogatja mondandóját. Ezek közül egyet, az utolsót idézem e helyen (talán épp a nyomaték kedvéért került a cikk legvégére). Chris Sandberg, a Luminous Landscape portál video producere idézi Sam Abell fotográfus tanácsát (aki 25 éve készít fotókat a National Geographic-nak), amit egy, a nyomdokaiba lépni szándékozó, ambíciózus fiatal fotós kérdésére válaszolva adott. Abell kijelentette, hogy a National Geographic manapság csak olyan (állókép-) fotósokat keres, akik videós képzettséggel is rendelkeznek. Azt tanácsolta a fiatal fotósoknak, hogy feltétlenül szerezzenek tapasztalatokat mindkét szakterületen!

Jelenleg nem vállalkozom az idézett cikkek lefordítására (vagy akár bővebb terjedelmű ismertetésére), de melegen ajánlom azokat az angolul tudók szíves figyelmébe. A kérdéskör mindenképpen figyelmet érdemel! Örömmel venném a Fotó Agóra olvasóinak (ellen)véleményét, észrevételeit. Várom a hozzászólásokat!. Magam csak május végén tudok azokra reagálni.

További, frissebb hírek olvashatók az alábbi cikkeinkben:

Photokina 2008 (2008. szeptember 23.)

Visszatekintés: a 2008. év fotós újdonságai  (2008. december 22.)

 

 

Hozzászólások
HozzáadásKeresés
Bartha Zsolt (86.101.120.xxx) 2008-05-28 19:14:08

Kedves Nagy Sándor!

Nekem az egy fájó pont volt, mikor áttértem dslr-re, hogy a hang és képrögzítés hiányolnom kell a gépemből. Ezért általában magammal hordok egy kompakt gépet is, hogy ezt a hiányosságát pótolni tudjam, igaz ezt nem a megrendelőim nyomására teszem, hanem szerintem egy-egy rövid videóklipp nagyon föl tudja dobni a képek bemutatását, s mint emlék is sok plusszt tud nyújtani. Jelenleg is egy HD videófelvételre képes mini kamerát vagy kompaktot vadászok elfogadható áron. A kép mellé rögzíthető hangjegyzetek hiányát így próbálom kompenzálni.
Nagy Sándor (88.209.239.xxx) 2008-06-07 12:25:24

Kedves Bartha Zsolt!
Köszönöm a cikk egyik üzenetét megerősítő hozzászólását (legalábbis én így értékelem). Néhány napig nem voltam Internet-hozzáférés közelében, ezért reagálok kissé késve.
Az újabb dSLR-eknek egyre inkább általánossá váló szolgáltatása az élő keresőkép. Ezzel többé-kevésbé megteremtődött a videofelvétel rögzítésének technikai lehetősége is ennél, az igényes fotósoknak megfelelő géptípusnál. Előbb-utóbb, alighanem, megjelennek a mozgókép rögzítésére is képes dSLR-ek is. Michael Reichmann konvergenciával kapcsolatos jóslatai is ezt (is) vetítik előre.
dSLR-ek video rögzítés lehetős
Nagy Sándor (92.52.213.xxx) 2008-09-24 07:17:01

Azt hiszem, kevesen gondolták (Michael Reichmann írja, hogy ő maga sem - http://www.luminous-landscape.com/essays/photokina-2008.shtml), hogy az álló- / mozgókép-konvergencia ilyen gyors fejlődést mutat: már mindkét vezető gyártó megjelent a videofelvételt is nyújtó tükörreflexessel (Nikon D9í, Canon EOS 5D MkII). Alighanem nagyon hamar, tényleg olyan általános szolgáltatás lesz a dSLR-eken, mint az élő keresőkép! a dSLR-használó, igényes fotósok kezdetben fanyalogtak a kérdés hallatán, de a lehetőség megjelenésével változik a közvélekedés is.
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!
 
< Előző   Következő >
Advertisement
Advertisement
Advertisement