Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)
|
2015. április 03. |
2014. decemberben egy bevezető cikkben hívtam fel a FotoAgora látogatóinak figyelmét a digitális fényképezésben alkalmazandó (alkalmazható), a filmes fényképezésben kialakulttól eltér optimális expozícióra, a jobbszélre exponálásra (ETTR). Ezzel – némi utófeldolgozássa – alacsonyabb zaj, különösen a sötétebb részeken részletgazdagabb felvétel érhető el. Az ott tett ígéretemnek megfelelően eddig a ma már klasszikusnak számító, a módszert elsőként felvető cikket és egy érdekes cikk-részletet fordítottam le. Alább az ETTR-rel elsőként foglalkozó Michael Reichmann újabb cikkének fordítását adom közre. A Luminous Landscape portálon olvasható cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt, a portál kiadója / főszerkesztője, Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük. [A szerkesztő]
|
Tovább...
|
|
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)
|
2015. április 02. |
Kedvenc angol nyelvű oldalamon egy nemrég megjelent cikk keltette fel érdeklődésemet.A cikk címe magyarul: "Miért nem teszi tönkre a Photoshop a tájkép fényképezést". Ez egy vitacikk, egy korábbi, "Miért teszi tönkre a Photoshop a tájkép fényképezést" című értekezés állításait támadja. Részletek a továbblépést követően.
|
Tovább...
|
|
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)
|
2015. március 25. |
 Mother Defending Baby Elephant From Hyena Attack. Leica S2 with 180 mm lens Mark Dubovoy egy Botswanában szervezett fotós szafári kapcsán részletes tanácsokkal látja el azokat a fotósokat, akik – hozzá hasonlóan – a vadon élő állatok fényképezését tűzik ki célul (természetesen az egész cikket érdemes elolvasni – az angol nyelvett értőknek). A cikk egyik fejezetének – amelyik a fenti címet viseli – fordítását közöljük alább. A szokatlan, talányos cím arra az ugyancsak talányos formában megfogalmazott észrevételére utal, hogy a digitális fényképezésben halálos járványos betegség terjed, amely kiszívja az életet jelentő tónusgazdagságot a fotókból (ha a fotós a gép automatikus expozíció beállítás szolgáltatását használja). „Gyógyítására” természetesen az ETTR módszert („Exponálj a jobbszélre” – Expose to the Right) javasolja, amelyről a közelmúltban összefoglaló cikket közöltünk – az abban tett ígéretünk részleges teljersítése az alábbi fordítás.
A Luminous Landscape portálon olvasható cikk-részlet (2011. július) teljes terjedelmű fordítását a portál kiadója / főszerkesztője, Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük (A szerkesztő).
|
Tovább...
|
|
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)
|
2015. március 20. |
Az
„Exponálj a jobbszélre” (Expose to the Right – ETTR)
módszerrel beállított expozíció a digitális fényképezésben a
hagyományos fényméréshez képest jobb minőségű felvételeket
ígér. Az immár bő 10 éve felvetett ETTR mára részletesen
kidolgozott, és a vezető fotósok, fotós újságírók körében
általánosan elfogadott, ajánlott startégia. A közelmúltban
összefoglalót közöltünk róla – az abban tett ígéretünknek
megfelelve alább az ETTR-t (2003-ban) felvető, immár klasszikusnak
számító cikk magyar fordítását közöljük. További kulcs-cikk
fordítása következik a közeljövőben.
A Luminous Landscape portálon olvasható cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt, a
portál kiadója / főszerkesztője, Michael H. Reichmann szíves
engedélyével közöljük. (A szerkesztő)
|
Tovább...
|
|
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)
|
2015. március 12. |
 Varga Tamás - Evelyn (nedves kollódium lemez) A Debreceni Új Fotóműhely 12 tagja mutatkozik be a fővárosban, az Újpesti Kulturális Központ Ifjúsági Ház Új Galériában (1043 Budapest, Tavasz utca 4.) Nem mindennapi lehetőség egy vidéli fotós alkotócsoport számára, hogy Budapesten rendezhetnek kiállítást munkáikból. Ez a fotós műhely elég különleges, ahogy kitűnik a csoport művészeti vezetője, Dr. Seres Géza bemutetkozó írásából (a továbblépést követóen, a kiállításra vonatkozó további információkkal együtt).
|
Tovább...
|
|
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)
|
2015. március 04. |
2015. március 8-án (Isten éltesse a nőket és a Zoltánokat!) nyílik Debrecenben a XXIV. Tavaszi Tárlat. Ezúttal két helyszínen: a Tárlat a Kölcsey Központban, és két díjazott alkotó kamarakiállítása A Hal közben, a Sesztina Galériában. Az Agóra tematikája szempontjából két érdekessége is van az idei Tavaszi Tárlatnak: a tárlat 7 (ha jól számolom) alkotója fotós, és fotós az egyík díjazott művész, Gál András is, ráadásul Ő a kamarakiállítás egyik résztvevője. Részletek a továbblépés után.
|
Tovább...
|
|
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)
|
2015. február 11. |
Az utóbbi években a digitális fényképezőgépek fejlesztésének lassulása figyelhető meg. Egyre általánosabb az a megállapítás, hogy elérték a technika teljesítő képességének határát A jövőben inkább apróbb fejlesztések várhatók, nagy jelentőségű újdonságok aligha, vagy legalábbis a századunk első évtizedéhez képest ritkábban. Az utóbbi napokban viszont néhány olyan újdonság jelent meg, amelyek azért számottevőnek mondhatók, sőt egyikük igazán jelentősnek. A Canon 50 MPixeles EOS 5DS / 5DS R párosa a felbontó képesség terén új minőséget hozott a Leica méretű (full-frame) érzékelős dSLR szegmensben, a középformátumot szorítja. Még néhány friss újdonságot megemlłítünk. Ezek semmiképpen nem mérföldkövek, mégis jelzik, hogy a gyártók fejlesztenek.
|
Tovább...
|
|
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)
|
2015. február 04. |
Alighanem mindenki számára, aki valamelyest is érdeklődik a tükörreklexes fényképezőgép működése iránt, rendkívül érdekes videófelvétel tekinthető meg a YouTube-on. Egy Canon 7D fényképezőgép tüköraknájába pillanthatunk be 400x lassítva. Remekül megfigyelhetjük a rükör és a redőnyzár működését, mozgását. Érdemes tovább lépni!
|
Tovább...
|
|
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)
|
2014. december 23. |

... és meghitt hangulatot kívánok a Fotó Agóra minden kedves látogatójának, barátjának! Debrecen, 2014. december 23. Nagy Sándor
|
|
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)
|
2014. december 19. |
A digitális fényképezőgépek elektronikus érzékelőjének jelleggörbéje (ahogyan a fény által kiváltott jel nagysága függ a fény mennyiségétől) nagyon eltér a filmes gépek analóg érzékelőjének (azaz a film) jelleggörbéjétől. Ebből következik, hogy az optimális expozíció meghatározásához a digitális fényképezésben nem feltétlenül célszerű a filmes korszakban kialakult fénymérési eljárásokat követni, ha a legjobb képminőséget szeretnénk elérni. Jó tíz évvel ezelőtt vetődött fel először az „Exponálj a jobbszélre” (Expose to the Right – ETTR) stratégia. Azóta sok fórumon vitatták meg vezető fotográfusok, szakírók és oktatók a felvetést. Mára az ETTR meglehetősen széles körben elfogadottá vált, mint a digitális felvételek optimális exponálásának hatékony startégiája (elsősorban a felvétel tónusgazdagságát és jel/zaj viszonyát javítja), bár ellenvélemények is vannak.. Mivel kifejezetten az elektronikus érzékelőnek a filmtől eltérő tulajdonsága kihasználásáról van szó, talán ezt is besorolhatjuk azon forradalmi változások sorába, amelyek a digitális fotótechnika magáratalálását jelzik (ezeknek jó két évvel ezelőtt 6 részes cikksorozatot szenteltünk). A jelen cikkben az ETTR lényegét igyekszem röviden összefoglalni, amit több angol nyelvű kulcs-cikk fordítása követ majd, a téma részletes kifejtéseként, ha lesz a fordításokra elég energiám :) .
|
Tovább...
|
|
|