Főoldal
Háztáji
Hírek
Cikkek
Fényképezőgép múzeum
Keresés
Fórum
KépFórum
Adna - Venne
Linkek
Cikkek rovat
Hircsatorna
Kapcsolódó anyagok
Főoldal
Friss tartalom
Az expozíció optimalizálása
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2015. április 03.
Š M. Reichmann2014. decemberben egy bevezető cikkben hívtam fel a FotoAgora látogatóinak figyelmét a digitális fényképezésben alkalmazandó (alkalmazható), a filmes fényképezésben kialakulttól eltér optimális expozícióra, a jobbszélre exponálásra (ETTR). Ezzel – némi utófeldolgozássa – alacsonyabb zaj, különösen a sötétebb részeken részletgazdagabb felvétel érhető el. Az ott tett ígéretemnek megfelelően eddig a ma már klasszikusnak számító, a módszert elsőként felvető cikket és egy érdekes cikk-részletet fordítottam le. Alább az ETTR-rel elsőként foglalkozó Michael Reichmann újabb cikkének fordítását adom közre.
A Luminous Landscape portálon olvasható cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt, a portál kiadója / főszerkesztője, Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük. [A szerkesztő]
 
 
Tovább...
 
Vita a fotóművészetről
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2015. április 02.
Kedvenc angol nyelvű oldalamon egy nemrég megjelent cikk keltette fel érdeklődésemet.A cikk címe magyarul: "Miért nem teszi tönkre a Photoshop a tájkép fényképezést". Ez egy vitacikk, egy korábbi, "Miért teszi tönkre a Photoshop a tájkép fényképezést" című értekezés állításait támadja.
Részletek a továbblépést követően.
 
 
Tovább...
 
Kerüld el a tónusosság kiszívását!
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2015. március 25.
 Š Mark Dubovoy
Mother Defending Baby Elephant From Hyena Attack. Leica S2 with 180 mm lens
Mark Dubovoy egy Botswanában szervezett fotós szafári kapcsán részletes tanácsokkal látja el azokat a fotósokat, akik – hozzá hasonlóan – a vadon élő állatok fényképezését tűzik ki célul (természetesen az egész cikket érdemes elolvasni – az angol nyelvett értőknek). A cikk egyik fejezetének – amelyik a fenti címet viseli  – fordítását közöljük alább. A szokatlan, talányos cím arra az ugyancsak talányos formában megfogalmazott észrevételére utal, hogy a digitális fényképezésben halálos járványos betegség terjed, amely kiszívja az életet jelentő tónusgazdagságot a fotókból (ha a fotós a gép automatikus expozíció beállítás szolgáltatását használja). „Gyógyítására” természetesen az ETTR módszert („Exponálj a jobbszélre” – Expose to the Right) javasolja, amelyről a közelmúltban összefoglaló cikket közöltünk – az abban tett ígéretünk részleges teljersítése az alábbi fordítás.

Luminous Landscape portálon olvasható cikk-részlet (2011. július) teljes terjedelmű fordítását a portál kiadója / főszerkesztője, Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük (A szerkesztő).
 
Tovább...
 
Exponálj a jobbszélre. A jel/zaj viszony maximalizálása a digitális fényképezésben
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2015. március 20.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

Az „Exponálj a jobbszélre” (Expose to the Right – ETTR) módszerrel beállított expozíció a digitális fényképezésben a hagyományos fényméréshez képest jobb minőségű felvételeket ígér. Az immár bő 10 éve felvetett ETTR mára részletesen kidolgozott, és a vezető fotósok, fotós újságírók körében általánosan elfogadott, ajánlott startégia. A közelmúltban összefoglalót közöltünk róla – az abban tett ígéretünknek megfelelve alább az ETTR-t (2003-ban) felvető, immár klasszikusnak számító cikk magyar fordítását közöljük. További kulcs-cikk fordítása következik a közeljövőben.

A Luminous Landscape portálon olvasható cikk teljes terjedelmű fordítását, annak képanyagával együtt, a portál kiadója / főszerkesztője, Michael H. Reichmann szíves engedélyével közöljük. (A szerkesztő)

Tovább...
 
A Debreceni Új Fotóműhely kiállítása Újpesten
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2015. március 12.
Š Varga Tamás
Varga Tamás - Evelyn (nedves kollódium lemez)
A Debreceni Új Fotóműhely 12 tagja mutatkozik be a fővárosban, az Újpesti Kulturális Központ Ifjúsági Ház Új Galériában (1043 Budapest, Tavasz utca 4.) Nem mindennapi lehetőség egy vidéli fotós alkotócsoport számára, hogy Budapesten rendezhetnek kiállítást munkáikból. Ez a fotós műhely elég különleges, ahogy kitűnik a csoport művészeti vezetője
, Dr. Seres Géza bemutetkozó írásából (a továbblépést követóen, a kiállításra vonatkozó további információkkal együtt).
 
 
 
Tovább...
 
Tavaszi Tárlat Debrecenben, fotósokkal
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2015. március 04.
Forrás: a Tárlat meghívója2015. március 8-án (Isten éltesse a nőket és a Zoltánokat!) nyílik Debrecenben a XXIV. Tavaszi Tárlat. Ezúttal két helyszínen: a Tárlat a Kölcsey Központban, és két díjazott alkotó kamarakiállítása A Hal közben, a Sesztina Galériában. Az Agóra tematikája szempontjából két érdekessége is van az idei Tavaszi Tárlatnak: a tárlat 7 (ha jól számolom) alkotója fotós, és fotós az egyík díjazott művész, Gál András is, ráadásul Ő a kamarakiállítás egyik résztvevője. Részletek a továbblépés után.
 
 
 
Tovább...
 
Továbbra is fejlesztik a digitális fényképezőgépeket
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2015. február 11.
Forrás: céghonlapokAz utóbbi években a digitális fényképezőgépek fejlesztésének lassulása figyelhető meg. Egyre általánosabb az a megállapítás, hogy elérték a technika teljesítő képességének határát A jövőben inkább apróbb  fejlesztések várhatók, nagy jelentőségű újdonságok aligha, vagy legalábbis a századunk első évtizedéhez képest ritkábban. Az utóbbi napokban viszont néhány olyan újdonság jelent meg, amelyek azért számottevőnek mondhatók, sőt egyikük igazán jelentősnek. A Canon 50 MPixeles EOS 5DS / 5DS R párosa a felbontó képesség terén új minőséget hozott a Leica méretű (full-frame) érzékelős dSLR szegmensben, a középformátumot szorítja. Még néhány friss újdonságot megemlłítünk. Ezek semmiképpen nem mérföldkövek, mégis jelzik, hogy a gyártók fejlesztenek.
 
 
Tovább...
 
A tükörakna működése lassított felvételen
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2015. február 04.
Alighanem mindenki számára, aki valamelyest is érdeklődik a tükörreklexes fényképezőgép működése iránt, rendkívül érdekes videófelvétel tekinthető meg a YouTube-on. Egy Canon 7D  fényképezőgép tüköraknájába pillanthatunk be 400x  lassítva. Remekül megfigyelhetjük a rükör és a redőnyzár működését, mozgását. Érdemes tovább lépni!
 
 
Tovább...
 
Áldott, békés karácsonyt
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2014. december 23.

ˆ Nagy Sándor (NaSa)

... és  meghitt hangulatot kívánok a Fotó Agóra minden kedves látogatójának, barátjának!

Debrecen, 2014. december 23.

Nagy Sándor 

 

 
Exponálj a jobbszélre (ETTR), avagy az optimális digitális exponálás
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2014. december 19.
Forrás: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml A digitális fényképezőgépek elektronikus érzékelőjének jelleggörbéje (ahogyan a fény által kiváltott jel nagysága függ a fény mennyiségétől) nagyon eltér a filmes gépek analóg érzékelőjének (azaz a film) jelleggörbéjétől. Ebből következik, hogy az optimális expozíció meghatározásához a digitális fényképezésben nem feltétlenül célszerű a filmes korszakban kialakult fénymérési eljárásokat követni, ha a legjobb képminőséget szeretnénk elérni. Jó tíz évvel ezelőtt vetődött fel először az „Exponálj a jobbszélre” (Expose to the Right – ETTR) stratégia. Azóta sok fórumon vitatták meg vezető fotográfusok, szakírók és oktatók a felvetést. Mára az ETTR meglehetősen széles körben elfogadottá vált, mint a digitális felvételek optimális exponálásának hatékony startégiája (elsősorban a felvétel tónusgazdagságát és jel/zaj viszonyát javítja), bár ellenvélemények is vannak.. Mivel kifejezetten az elektronikus érzékelőnek a filmtől eltérő tulajdonsága kihasználásáról van szó, talán ezt is besorolhatjuk azon forradalmi változások sorába, amelyek a digitális fotótechnika magáratalálását jelzik (ezeknek jó két évvel ezelőtt 6 részes cikksorozatot szenteltünk). A jelen cikkben az ETTR lényegét igyekszem röviden összefoglalni, amit több angol nyelvű kulcs-cikk fordítása követ majd, a téma részletes kifejtéseként, ha lesz a fordításokra elég energiám :) .
 
Tovább...
 
Eredmények 31 - 40 / 352
Advertisement
Advertisement
Advertisement