Főoldal arrow Hírek arrow Kiállítások arrow Nagy Zoltán fotográfus, festő kiállítása (kiegészítve 2009. 04. 23.)
Nagy Zoltán fotográfus, festő kiállítása (kiegészítve 2009. 04. 23.)
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2009. április 21.
© Nagy Zoltán
A kiállítás meghívójáról
 
 
 
 
 
 
 
 
Nagy Zoltán a Debreceni Fotóklub tagja, fotográfus és festő. Festményei és fotográfiái egyaránt láthatók a Debreceni Egyetem Élettudományi Épületében (Debrecen, Egyetem tér 1, a főépület mögött), az Élettudományi Galériában, 2009. április 18-án megnyílt, és május 8-ig, hétköznap 8-20 óráig megtekinthető kiállításán.

A bemutatott alkotásokon a „festő” ragyogó, tarka színekkel dolgozott (bár néhány portrét fekete-fehérben készített), míg a „fotográfus” az éjszaka fényeit ragadta meg, kizárólag fekete-fehérben. Melyikük látásmódja hatott inkább a másikra? A festőé, vagy a fotográfusé? Aki megnézi a kiállítást, ezen a kérdésen is eltöprenghet! Talán a helyes válasz: a kettő jól kiegészíti egymást, együtt alkot harmonikus egészet.
 
 
 
 
 
 
 
 

Nagy Zoltán 1941. november 28-án született Debrecenben. A Fűvészkert utcai Általános Iskola, a Tóth Árpád, majd a Kossuth Gimnázium után a Kossuth Lajos Tiudományegyetemen tanult három évig, kémia-biológia szakon. Tanulmányai egy konfliktusa miatt szakadtak félbe. Az Orvostudományi Egyetemen vállalt munkát (előbb a Biológiai Intézetben, majd a Központi Laboratórium Izotóp Laboratóriumában), itt dolgozott egészen a rendszerváltásig. Közben a Vegyipari Technikumban vegyész technikusi, a Gépipari Technikumban pedig műszaki rajzoló-szerkesztő végzettséget szerzett. Egyre súlyosbodó betegségére, majd az újabb munkahelyén (Biogal Gyógyszergyár) a termékkel kapcsolatos súlyos allergiájára tekintettel rokkant nyugdíjas lett.

Már gyermekkorában nagyon szeretett rajzolni (a Déri Múzeumban sokat másolta a festményeket). A ’90-es évek közepén kezdett festeni, minden külső segítség, útmutatás nélkül, önmaga kísérletezve, ismét másolatok készítésén gyakorolva. Később a korábban csak emlékképek készítésére korlátozódó fotózást is kezdte tudatosabban művelni, bekapcsolódott a Debreceni Fotóklub tevékenységébe. Festményeire elsőként Katona Bálint figyelt fel, kiállította 20-25 képét kiállítótermében, aminek nagyobb részét meg is vásárolták.

Különböző pályázatokon elért eredményeit tucatnyi oklevél, emléklap dokumentálja. Díjat nyert többek között színes diáival az USA-ban, fotóival Kanadában is. Hazai megmérettetései visszhangjából kiemeli, hogy az 1995. évi Országos Fotobiennálé (A látható jelen) katalógusának előszavában Szegő György mintegy egyhasábos méltatásban foglalkozik a debreceni temetőben készült Üzenet az élőknek c. képével (Fotóművészet ’96 1-2.). A XVI. Esztergomi Fotográfiai Biennálé (Természetes Képek, 2006.) meghívóján nagyméretben patkány térdizületéről készített fénymikroszkópos felvétele látható. Több képét a Magyar Fotográfiai Múzeumban őrzik. 

A Benedek Elek Könyvtárban (Benedek Galéria) 2008. 07. 21. – 08. 08. között volt  kiállítása, az ott bemutatott festményei közül néhány most is látható a tárlatán. A mostani kiállításáról máshol megjelent hír  olyan fotóit mutatja be, amelyeket nem láthatunk az Élettudományi Galériában, de érdemes megnézni mindkettőt a Világhálón, azokkal kiegészítve teljesebb képet kapunk az alkotóról.

Mostani bemutatkozásának mintegy harmadát-negyedét teszik ki a fotók, közös címük: Éjszakai fények. Közülük a debreceni Nagytemplomot szokatlan perspektívákban mutató sorozatot választottuk ízelítőül.

© Nagy Zoltán

© Nagy Zoltán

© Nagy Zoltán

 © Nagy Zoltán

Az alábbi két képet Varga József (a Debreceni Fotóklub tagja – a jelen hírben bemutatott összes felvételt és reprodukciót ő készítette; köszönet érte!) készítette a megnyitón, a „festő” szekcióban.

© Varga József

© Varga József

Még további három kép (szintén Varga József felvételei) a kiállításról.

© Varga József

© Varga József

© Varga József

A jelen hír bevezetőjében feltett „költői” kérdésemre reagálva elmondja, hogy a festés manuális, a fotózás technikai kielégülést jelent számára. Mindent a festő szemével néz. Fotóiban a pillanat meglátására, az elillanó megragadására törekszik, míg a festészetben inkább az út izgatja, amíg a vásznon a festékből kialakul a látvány, a gondolat, az üzenet. Kihívásnak tekintette pl, hogyan tudja ecsettel megjeleníteni a fájdalom érzését egy arcképen.

 

Hozzászólások
HozzáadásKeresés
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!
 
< Előző   Következő >
Advertisement
Advertisement
Advertisement