Főoldal arrow Hírek arrow Újdonságokról arrow Nikon D5000, kézben
Nikon D5000, kézben
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2009. május 06.

© Nagy Sándor (NaSa)Áprilisban röviden ismertettük a PMA 2009 kiállítást követően, ezév tavaszán megjelent három új dSLR gépet. Abban a cikkben, a Nikon dSLR-ek teljes kurrens választékát is jellemeztük tömören, köztük kicsit részletesebben az új D5000-t. A cikk megjelenése után néhány nappal a Nikon Magyarország termékbemutatón tette lehetővé új,  már itthon is forgalmazott üdvöskéje kézbevételét, kipróbálását - amelyre, a FotoAgora működése során első ilyen jellegű eseményre, meghívást kaptam. Bár portálunk nem közöl részletes ismertetést, tesztelés eredményét egyes fényképezőgépekről, a D5000-rel "testközelből" ismerkedés lehetőségét nem tudtam kihagyni. Az alábbiakban a Nikon belépő szintű kategóriája legújabb, legnagyobb tudású modelljével szerzett tapasztalataimat osztom meg az Agóra látogatóival, annak két kiemelkedő adottságára koncentrálva.

 

A D5000 legfontosabb adatait, szolgáltatásait korábbi cikkünkben ismertettük, azok ismételt felsorolásától eltekintünk. Talán, a korábban felsoroltakon kívül, a kategóriájában szokatlanul strapabíró zárszerkezet érdemel még említést - gyártója 100.000 expozíció élettartamot garantál (néhány éve még a méregdrága profi gépek zárszerkezetének élettartama 150.000 expozíció volt). A mintegy másfél órás "személyes találkozás" során a  már jó két éve használt D40-emhez hasonló (bár kissé nagyobb méretű) gépet próbálhattam ki. Természetesen az élő keresőkép, a viddeofelvétel lehetősége, és a Ken Rockwell szóhasználata szerinti 2. generációs gép új szolgáltatásai, sokkal szabadabban beállítható képminőség-paraméterek összetettebb menü-szerkezetet kívánnak. A cég jelelevő képviselői arról tájékoztattak, hogy a D40 forgalmazásának beszüntetése nem magyarországi döntés, gyártását már leállították, csak a meglevő készletek kiárusítása folyik - ahol még van készletben.

A relatíve rövid idő alatt - az általános ismerkedést követően - két újdonságra koncentráltam: a Nikon dSLR-ek között abszolut újdonságnak számító kihajtható/elforgatható monitorra, és a 2. generáció egyik fontos újítására, a nagy kontraszt-tartományú témák fotózása során az árnyékok derítésében jeleskedő Aktív D-lighting szolgáltatásra.

Kihajtható/elforgatható monitor

A dSLR-eknél már-már általános szolgáltatásként biztosított élő keresőkép - a szemünkhöz szorított optikai keresőhöz képest - a felvétel készítés nézőpontjának megválasztása szempontjából több szabadságot biztosít: szemmagassághoz képest némileg alacsonyabban, van magasabban tarthatjuk a gtépet, ha azt kissé, vagy kinyújtott kartávolságra, eltartjuk magunktól (vigyázat, nő a berázás veszélye). A nagyon alacsony (talajszint-közeli), vagy nagyon magas (fejmagasság fölötti) nézőpontból akkor fényképezhetünk igazán szabadon, ha a monitor kibillenthető a gép hátlapjából, és minél nagyobb szögtartományban (lehetőleg legalább 180 fokig) billenthető. Ha még a billentés tengelyére merőleges tengely körül el is forgatható a monitor, még rugalmasabban használható különleges perspektívából történő fotózáshoz, mind álló, mind fekvő formátumú felvétel készítéséhez (a cikk bevezetőjében levő képen jól látható a D5000 monitora helyzetének szabad beállíthatósága). A monitort a gép felé fordítva billentve a helyére, annak felületét védhetjük meg, kibillentve és a fényképezés (objektív) irányába forgatva pedig önarckép készítésekor folyamatosan ellenőrízhetjük a keresőképet. Az alábbi két kép a D5000 önarckép készítésére használatát szemlélteti.

© Nagy Sándor (NaSa)
Önarckép készítése 180 fokra lebillentett monitorú D5000 géppel. Balra: kinyújtott balkezemben a D5000, a felvétel a magam előtt tartott D40 géppel készült. Jobbra: a D5000 géppel készült önarckép, jobbkezemben a D40.

Aktív D-lighting

Ez a felvétel-készítési beállítás nem ennél a gépnél jelent meg, a 2007 végén bevezetett D3 és D300 gépeknél került bevezetésre. Előzménye, a retiusálás (képek utófeldolgozása a gépen belül) egyik lehetőségeként (D-Lighting) egy évvel korábban, a D40 újdonsága volt. Magam azt is kedvelem: a nagy dinamikájú téma fotózásakor, a csúcsfények beégésének elkerülésére figyelve, azokat általában az automatikushoz képest alulexponálom, majd néhány gombnyomással "derítem" a "bebukott", sötét árnyékokat. Érdekelt, hogyan oldja meg a feladatot automatikusan az Aktív D-lighting?

Többféle helyzetben készítettem kikapcsolt, illetve többféle erősségű Aktív D-lighting alkalmazásával felvételeket, mondhatom, kedvező eredménnyel. Ha a téma dinamikája nem volt túl széles, az Aktív D-lighting alkalmazásával, és a nélkül készült felvételek nem külömböztek érdemben (azaz, néhány próbám eredménye alpján,  általában bekapcsolva hagyható ez a funkció). Talán legszemléletesebben a beltérben, az ablakon keresztül beáramló fénnyel szemben készült felvételeken figyelhető meg az Aktív D-lighting hatása (lásd az alábbi két képet).

© Nagy Sándor (NaSa)
Felső kép: Aktív D-lighting kikapcsolva (hagyományos felvétel). Alsó kép: Aktív D-lighting bekapcsolva (Auto erősség). A képektől jobbra a felvétel (Program auto mód) fontosabb adatai, és hisztogramja (GIMP programmal)

Az ellenfényes felvételeken jól megfigyelhetők az Aktív D-Lighting néklül (baloldali felvétel) a "bebukott", textúra nélküli árnyékok, pl. a kép bal alsó sarkában látható széktámlák, az ablakok közötti fal, a fal előtti függönyök. Az Aktív D-Lighting alkalmazása automatikusan "deríti" az árnyékokat, minden külön egyéb módosítás nélkül. Érdekes megfigyelni, hogy az Aktív D-lighting 2/3 megvilágítási értékkel (2/3 EV-vel) többet exponált, mint a nélkül (tehát nem alul, hanem túlexponált felvételből alakította ki a képfeldolgozó processzor az optimális dinamikájú képet). A hisztogramokon jól megfigyelhető az Aktív D-Lighting hatása: a maximum 3/5 részénél nagyobb fényességű pixelek (a hisztogramok jobboldali 2/5 része) lényegében változatlan a normál felvételhez képest, míg az maximum 2/5 részénél sötétebb pixelek fényességét megnövelte (a hisztogram baloldalibaloldali 2/5 részét széthúzta) az Aktív D-lighting. A képeket természetesen minden utólagos módosítás nélkül mutatom be, ahogyan a gép mentette azokat JPEG fájlba (mindössze méretüket csökkentettem, illetve egyik felvétel kismértékű forgatásával korrigáltam a "horizont" dőlését). A felvételek stabilizált Nikkor 18-55 mm VR alap-zoom objektívvel készültek, tele állásban. A kézből, relatíve hosszú megvilágítási idővel készült felvételek némi berázásos életlenséget mutathatnak.

A 2. generációs Nikon dSLR-ek Aktív D-lighting szolgáltatása hatékonyan alkalmazható széles kontraszt-tartományú témák esetében. Alkalmazása automatikusan "deríti" az árnyékokat, a nélkül, hogy a csúcsfények "beégnének", ezáltal sok utófeldolgozási munka alól mentesíti a fotográfust. Használata eltéríti a megvilágítás értékét a fénymérő által javasolt "optimális" értéktől (a fenti példa esetében 2/3 EV értékkel túlexponált). Ez azt jelenti, hogy a jelentős, nemlineáris képmódosítást alkalmazó intelligens szolgáltatások mellett a hagyományos értelemben vett "optimális" megvilágítás nem értelmezhető úgy, mint korábban.

E cikk a Nikon Magyarország termékbemutatójának, szíves meghívásának, a D5000 kipróbálási lehetőségének köszönhető. Köszönjük.

 

Hozzászólások
HozzáadásKeresés
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!
 
< Előző   Következő >
Advertisement
Advertisement
Advertisement