Főoldal arrow Hírek arrow A fény művészete. Kepes György (1906-2001) kiállítása Debrecenben
A fény művészete. Kepes György (1906-2001) kiállítása Debrecenben
Írta: Nagy Sándor (nasa@http.hu)   
2008. április 09.

Forrás: a kiállítás meghívójaA „fényművészet” mint kifejezési forma mindössze néhány évtizede van jelen a vizuális kultúrában. Sok képzőművészt foglalkoztat máig a fény mint fizikai valóság és önálló képteremtő lehetőség – többségük azon az úton jár, amit Kepes György, világhírűvé lett magyar művész taposott ki. A fény művészete című kiállítás 2008. április 10-én nyílik Debrecenben, a MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központban, és június 15-éig tekinthető meg (naponta 10-18, csütörtökön 12-20 óráig, hétfőn zárva). A világhírű művész és tudós munkásságának képzőművészeti területét bemutató debreceni tárlaton főként a hagyatékból és magángyűjtők kollekciójából szerepelnek alkotások. Jelentős részük teljesen ismeretlen a hazai közönség előtt.

Elég talán magyarul is megjelent két könyvének címét idéznünk, hogy nyilvánvalóvá váljék, minden, a fotózás iránt érdeklődőnek érdemes ezt a rendkívülinek ígérkező kiállítást megnézni: A látás nyelve (Gondolat, Bp, 1979); A világ új képe a művészetben és a tudományban (Corvina, Bp, 1979).

A művészet és a tudomány metszéspontjait keresve jutott el a természeti folyamatokat alkotó lényegi vonásokig, melyek számára a szimmetria, az egyensúly és a ritmus. E három fundamentum harmonikus egysége érhető tetten festményein, fotográfiáin és kinetikus művein is. Tudományos módszerében, tanárként is a korszerű technológiák művészeti alkalmazására fektette a hangsúlyt. Sokat idézett elméletében, az új világkép melyet nagyban befolyásol a tudomány megértéséhez egyszerre kell rendelkeznünk a tudós agyával, a festő szemével és a költő szívével.

A kiállítást Szombathy Bálint képzőművész, író nyitja meg április 10-én, csütörtökön délután 6 órakor a MODEM földszinti kiállítótermében.

 

Aki már korábban olvasta a hírt, folytathatja közvetlenül a kiegészítéssel

Forrás: a kiállítás meghívójaÉletrajzát a wikipedia szócikke alapján idézzük fel:  Kepes György (Selyp, 1906. október 4. – 2001. december 29.) festő, tervező, képzőművészeti író.
A Képzőművészeti Főiskolán (1924 – 1929) Csók István tanítványa volt. 1930-ban Moholy-Nagy László hívására Berlinbe ment, ahol megismerkedett a Moholy-Nagy környezetében megforduló Bauhaus eszméket hirdető művészekkel. Felhagyott a festészettel és új média felé fordult. Filmterveket, forgatókönyveket készített és a fotóhasználat újfajta lehetőségeit kutatta.
Akikkel együtt dolgozott Walter Gropius, Luigi Nervi, Pietro Belluschi és Carl Koch. Üvegablakokat, mozaikokat, tűzzománc faliképeket, festett fém szobrokat, fényfalakat, programozott kinetikus műveket készített szerte a világban. 1935-től 1937-ig a fény és árnyék hatásaival ismerkedett, fotogramokat készített.
1937-ben Chicago-ba költözött, ahol Moholy Nagy Tervező Intézetének, Fény-Szín részlegét vezette. A Chicagoi éveket 1944-ben foglalta össze a Language of Vision (A látás nyelve) című munkájában.
1946-ban a vizuális tervezés professzora lett az amerikai Cambridge-i MIT(Massachusetts Institute of Technology) Építőművészeti és Tervezői karán. A MIT-es évek alatt tudományos és művészeti kapcsolatait a következő nevekkel lehet illusztrálni: Norbert Weiner, Buckminster Fuller, Rudolf Arheim, Marcel Breuer, Charles Eames, Erik Erikson, Walter Gropius és Jerome Wiesner. 1965-66 között kiadta a Vision and Value c. művet, ami egy hatkötetes gyűjteménye a szociális és természeti tanulmányoknak, építőművészetnek, valamint kritikákat tartalmaz a látás nyelvéről. Mai szemmel közelít a művészet és technológia kapcsolatához.
1966-ban indítványozta a szoros együttműködést a művészek és tervezők között, akik együtt dolgoznának az építőművészetben, városrendezésben, instrumentális alkotások létrehozásában. 1967 őszén Cambridge-ben megnyílt a Center For Advenced Visual Studies (a Haladó Vizuális Tudományok Központja), ahol 1974-ig, nyugdíjba vonulásáig Kepes lett az igazgató.
1978-ban és 1979-ben jelent meg magyarul „A látás nyelve” és „ A világ új képe a művészetben és a tudományban”. Az 1980 utáni években kezdődnek meg hazai kiállításai. 1991-ben adományozza Eger városának több, mint 200 alkotását. Hagyatékának ez a jelentős része Egerben, a Vitkovics Házban állandó kiállításon található, s ehhez is kötődnek a városban immár hagyományosan megszervezett nemzetközi fényszimpóziumok. 2001. december 29-én elhunyt.

Reprodukció: Nagy Sándor (NaSa)

Könyvei és alkotásai hidat képeznek a 19. és a 21. század között. Magyarul megjelent két könyvének címlapja szolgáljon kedvcsinálóul, alkotásait ki-ki tekintse meg eredetiben a MODEM-ben!

 

Kiegészítés

Április 10-én délelőtt, a hivatalos megnyitót megelőzve Gulyás Gábor, a MODEM igazgatója sajtótájékoztatót tartott. A sajtótájékoztatón készült néhány felvétellel szeretnénk előzetesen érzékeltetni, mire számíthatnak a kiállítás látogatói.

A szerző felvételei a kiállítás sajtótájékoztatóján
A kiállítás főcíme, egy kis fényjáték

A kiállítás főcíme egy apró játék a fénnyel: a bejárattal szemközti falba vágott lyukak a főcím betűi, azokon keresztül a következő terem falán is megjelenik a cím.

Kepes györgy monumentális fényművészeti alkotásai, fény-installációi fekete-fehér és színes fotókon láthatók a kiállításon, közülük néhány ízelítőül:

A szerző felvétele a kiállítás sajtótájékoztatóján

A színes felvételeket átvilágító "fényboxok" segítik az eredeti installációk vizuális hatásának érzékeltetését.

A szerző felvételei a kiállítás sajtótájékoztatóján
Fényboxok

A szerző felvételei a kiállítás sajtótájékoztatóján
Fényboxok

A sajtótájékoztató idején még nem minden kép volt a falon, a képek címei pedig még többnyire hiányoztak.

A szerző felvétele a kiállítás sajtótájékoztatóján
Gulyás Gábor, a MODEM igazgatója Kepes György egyik legismertebb fotójára hívja fel a figyelmet a sajtótájékoztatón

Bár az van a köztudatban, hogy Kepes György a '30-as éveket követően már nem festett olajképeket, a kiállításon nagy számban láthatók a '70-es években készült olajképei. Azek színei, és főképpen textúrájuk rendkívül érdekes, aminek hatását a kiállítás rendezői a tárlatokon szokásostól eltérő  megvilágítással fokozták.

A szerző felvétele a kiállítás sajtótájékoztatóján
Trail Fields, 1974, olaj vásznon

 

Végezetül , a kiállítás kiemelt kísérőprogramjai:

  • Április 24. 18:00                                A kiállítás hivatalos katalógusának bemutatója (a későbbi időpont oka, hogy az elkészült kiállításról is tartalmaz felvételeket, mint a MODEM katalógusai általában)
  • Május 10. 14:00                                Rendhagyó tárlatvezetés
  • Május 24. 10:00-tól, egész nap     Fotográfiai kísérletek és camera obscura performansz Bölcskey Miklós képzőművész vezetésével (múzeumpedagógia+)

 

Április 21 - július 6. között Aba-Novák Vilmos gyűjteményes kiállítás is lesz a MODEM-ben, érdemes akár távolabbról is eljönni, és megnézni mindkettőt. Gulyás Gábor tájékoztatója szerint ez lesz a MODEM eddigi legnagyobb vállalkozása, mintegy 30 tulajdonostól kölcsönzik a képeket, az anyag biztosítási értéke nagybb, mint a nagysíkerű Leonardo kiállításé volt.

Hozzászólások
HozzáadásKeresés
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!
 
< Előző   Következő >
Advertisement
Advertisement
Advertisement